Select Page

مدل مدیریت استراتژیک

مدل مدیریت استراتژیک - businesstk.com

مدل مدیریت استراتژیک

 

چرا ژاپنی ها مجبور به تجدید نظر در مدل مدیریت استراتژی منابع انسانی شدند؟

 شرکت های ژاپنی که در بریتانیا پایه گذاری شده اند در حال انجام شیو ه های مدیریتی نوین و موثر در محل کار شرکت هستند تا در اقتصاد جهانی در خط مقدم باقی بمانند.
توسط مدیریت انسانی جنی والش Jennie Walsh  ،روش های مدیریتی ژاپن ممکن است انقلابی در سازمان ها در دهه های 1970 و 1980 بوجود آورده باشند؛

اما نیازهای بازارهای جهانی امروز ، طبق گزارش جدید آرتور آندرسن Arthur Anderson  ، مجبور به انجام تجدید نظر می کنند.

این گزارش ،که  بر کارهای پرسنل شرکت های ژاپنی که در بریتانیا پایه گذاری شده اند ، تاکید دارد، این نکته را آشکار می سازد که بسیاری از شرکت ها دست به گریبان تضاد بین ارزش ها و فرهنگ شرکت ، و نیاز برای گسترش الگوی استخدام برای آینده هستند .

 

نقص عملکرد  و بهینه سازی مدل مدیریت استراتژیک

 

نقص عملکرد – علت بقای صنعت ژاپن – که با اقدامات عاجل نظیر مدیریت کیفیت مطلق و پیشرفت مداوم محقق شد مزایای رقابتی مهمی را در گذشته فراهم آورده است اما ممکن است ، بنا به همان گزارش ، برای برنده شدن در رقابت ، دیگر کافی نباشد.

شرکت های ژاپن اکنون مجبورند بر پیشبرد و آموزش مجدد( بازآموزی ) کارکنان شاغل در شرکت تاکید کنند، از پرداخت بر اساس ارشدیت گرفته تا پرداخت مرتبط با عملکرد کارمند ، و انجام تشویقات موثر تر و سیستم های برقراری ارتباط از قبیل این موارد باشد.

 

ساختار سازمانی و مدیریت استراتژیک

تقریباٌ نیمی از سازمان هایی که این تحقیق و بررسی بر روی آن ها انجام گرفته ، دارای ساختار رتبه بندی تعریف شده ای نبودند، و قسمت اعظمی از اینها فاقد دپارتمان منابع انسانی بودند.

هنوز هم دفاتر مرکزی در ژاپن تمایل دارند میزان پرداخت حقوق و مزایای کارمندان شاغل در بریتانیا را تعیین و یا بصورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند.

بسیاری از شرکت ها مایل به جایگزین کردن عناوین شغلی فعلی نیستند چون این امر ممکن است ساختارها وسلسله مراتب سنتی را به هم بریزد ،

گرچه یک اتفاق آراء قوی در مورد نیاز به برداشتن سقف های شیشه ای ( سقف پیشرفت برای خانم ها و گروه های کاری کوچک که این دسته از افراد امکان پیشرفت فراتر از آن را ندارند ) برای کارمندان شرکت و آگاهی دقیق و شدید از فرصت های شغلی برابر هستند .

رابرت هادکین سان Robert Hodkinson ، نویسنده ی گزارش ، اظهار داشت ” یک روش سنتی در مورد استخدام تمام عمر وجود دارد، که در آن کارمندان در همه زمینه ها کار می کنند و از کلیه ی جنبه های تجارت شناخت و آگاهی دارند؛

اما این ممکن است مانع خلاقیت شود و اکنون نیاز به انجام تغییر ، شناسایی شده است . بطور کلی ، بجای نوآوری ، تمایل به تقلید بوده  است .”

هنوز دفاتر مرکزی در ژاپن تمایل دارند سطح پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود در بریتانیا را تعیین و یا بطور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند .

اوراق بهادار نیکو Nikko  ، که بورس سهام ژاپن می باشد ، اخیراً اعلام کرد که لندن در حال گرفتن دفتر مرکزی فعالیت های بین المللی از توکیو است.

آن ها همچنین میشل د کاروالهو Mitcheh de Carralho  را بعنوان رئیس فعالیت های بین المللی منصوب کرد – بالاترین و مهم ترین پست که بخش اجرایی اروپا در موسسه مالی ژاپنی تاکنون به دست آورده است .

یکی از سخنگو های شرکت بیان داشته است که:

” نیکو تا اندازه ی خیلی زیادی یک شرکت ژاپنی است ، اما برای ارائه ی خدمات در بهترین سطح به مشتری های اروپایی مان مجبوریم این رابپذیریم که اختلاف زبان و فرهنگ وجود دارد ، و از این رو در سطوح بالای مدیریتی ، پرسنل اروپایی – ژاپنی را با هم آمیخته ایم .

 

مارک هاچینگ Mark Hutching  ، مدیر کارگزینی ( نیروی انسانی) شرکت سانیو الکتریک به رویکرد قبلی نیسان به استخدام کارکنان از همان که شرکت در آنجا دایر شده ، به عنوان رمز موفقیت آن اشاره کرد .
” شرکت نیسان به کارکنان بومی این شانس را داد که بسرعت و بلافاصله مدیریت کنند.”

مشکلاتی که سایر شرکت های ژاپنی تجربه کردند، از جمله سانیو ، بیشتر به این خاطر بود که ما آن کار را انجام ندادیم . به نظر می رسد موفقیت تا اندازه ی زیادی به میزان مشارکت کارکنان بومی در مدیریت شرکت بستگی دارد.

چرخه مدل مدیریت استراتژیک

 در متون مدیریتی توصیفی و تجویزی ، مدل مدیریت استراتژیک یک چرخه ای به نظر می رسد که در آن رویدادهای متعددی پشت سرهم اتفاق می افتند و حلقه وار به هم مرتبط هستند .

فرآیند مدیریت استراتژیک معمولاً به پنج رویداد یا مرحله تقسیم می شود :
1- اداره ی سازمان
2- تجزیه و تحلیل محیطی
3- تدوین استراتژی
4- اجرای استراتژی
5- ارزیابی استراتژی

 

در سطح شرکت، فرایند مدل مدیریت استراتژیک شامل فعالیت هایی است که از اهداف و ارزیابی مأموریت جاری سازمان تا ارزیابی استراتژیک را شامل می شوند.
اولین مرحله در مدل مدیریت استراتژیک با مدیران ارشد شروع می شود که موقعیت خود را در ارتباط با مأموریت و اهداف جاری سازمان مورد ارزیابی قرار می دهند.

این مأموریت ارزش ها و آمال سازمان را توصیف می کند. آن علت وجودی (بقای) سازمان است، و نشانگر سمت و سویی است که مدیریت ارشد در پیش گرفته است. 

هدف مدیریت استراتژیک

هدف در واقع وضعیت آتی مطلوبی است که سازمان می کوشد به آن جامعه عمل بپوشاند (دافت Daft، 1998، ص46). تجزیه و تحلیل محیطی به نقاط قوت و ضعف داخل سازمانی و به محیط خارجی برای فرصت ها و تهدیدها می نگرد.

عواملی که برای آینده سازمان بیشترین اهمیت را دارند عوامل استراتژیک نامیده می شوند و به طور اختصاری SWOT  خلاصه می شوند که معنای آن Strength ( نقاط قوت ) ، Weaknesses ( نقاط ضعف)، Opportnnities (فرصت ها) و Threats (تهدیدها ) می باشد .

تدوین یا فرمولاسیون استراتژیک شامل مدیران ارشد است که تعامل عوامل استراتژیک را ارزیابی       می کنند و گزینه های استراتژیکی که سازمان را برای رسیدن به هدف یا اهدافش رهنمون می سازند ، انتخاب می کنند.

برخی از استراتژی ها در سطح صنفی ، تجاری و عملکردیی خاص نظیر بازاریابی و مدیریت منابع انسانی تدوین می شوند . 

کاربرد اصطلاح ” گزینه ی استراتژیک “

 کاربرد اصطلاح ” گزینه ی استراتژیک ” این سوال را پیش می آورد که چه کسی در سازمان های کاری تصمیم می گیرد و چرا این تصمیمات گرفته   می شوند (مک لافین Mcloughlin  و کلارک Clark ، 1988).

مفهوم انتخاب استراتژیک همچنین توجه را به سوی مدیریت استراتژیک بعنوان ” فرایند سیاسی ” جلب می کند که طی آن انتخاب های استراتژیک در باره ی موضوعاتی نظیر منابع طبیعی ، توسط گروه مقتدر مدیران ارشد داخل سازمان انجام می گیرند.

چایلد (Child -1972) با نگارش زیر ، این تفسیر از فرایند تصمیم گیری را مورد تایید قرار می دهد : به هنگام لحاظ کردن انتخاب استراتژیک در تئوری سازمان ها ، عملکرد فرایند اساساً سیاسی شناسایی می شود ،

که در آن محدودیت ها و فرصت ها نقش های قدرتی هستند که تصمیم گیرندگان با توجه به ارزش های ایدئولوژیکی به اجرا در می آورند (چایلد Child ، 1972 و ذکر شده توسط  مک لافلین و کلارک ، 1988 ، ص 41).

در مدل ( الگوی ) سیاسی مدیریت استراتژیک توجه کردن به توزیع قدرت در داخل سازمان ضروری است (1994). بنا به گفته ی پورسل و آلستراند ما باید توجه کنیم ” کجا قدرت قرار دارد” ، چگونه به آنجا آمده است ،

و چگونه نتیجه ی رقابت برسر قدرت نقش ایفا می کند و چگونه ائتلاف ها در میان مدیریت ارشد با روابط کارمندی مرتبط هستند “(ص 45).

 نظریه ی انتخاب استراتژیک در باره ی تصمیم گیری سازمانی ، بحث در باره ی استراتژی را” عینی تر ” می کند؛ آن همچنین بینش های مهمی را در باره ی چگونگی اداره کردن رابطه ی استخدام ارائه می دهد . 

مدیریت استراتژی و اجرای آن

 اجرای استراتژی ناحیه ای فعالیتی است که برتکنیک های بکار رفته توسط مدیران برای اجرای استراتژی هایشان تاکید می کند .

بالاخص ، آن به فعالیت هایی اشاره می کند به سبک رهبری سازگار با استراتژی ها ، ساختار سازمان ، اطلاعات و سیستم های کنترل و مدیریت منابع انسانی می پردازند.

اساتید دانشگاهی و مشاوران ارشد مدیریت ( به چامپی Champy ،1996 ؛ کوتر Kotter ،1996 نگاه کنید ) قویاً تاکید می کنند که رهبری مهم ترین و دشوارترین بخش فرایند مدیریت استراتژیک می باشد.

ارزیابی استراتژی فعالیتی است در فرایند مدیریت استراتژیک که تعیین میکند چه اندازه تغییر و عملکرد واقعی با تغییر و عملکرد مطلوب مطابقت دارد.

الگوی مدیریت استراتژیک ، پنج فعالیت عمده و اصلی را که مدیران ارشد بعنوان فرایند منطقی و خطی انجام می دهند ، توصیف می کند. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که آن الگوی غیر بومی است.

بدین معنا که آن نشان می دهد چگونه مدیریت استراتژیک باید انجام شود و در نتیجه فرایندها و اقدامات مدیریتی را تحت تاثیر قرار می دهد ، بجای آنکه توضیح دهد چه چیزی در واقع توسط مدیران ارشد انجام گرفته می شود ( ویلین و هانگر ، 1995).
همانگونه که قبلاً نیز ذکر کردیم این مفهوم که تصمیم گیری استراتژیک یک فرایند سیاسی است، بطور ضمنی گویای شکاف بالقوه بین الگوی فرضی (تئورتیکی) و واقعیت است .

 

 

متخصصان برنامه ریزی استراتژی شرکت افق پویان توسعه با طراحی خدمات تخصصی برای شرکت های مختلف آماده همکاری و ارائه انواع خدمات تخصصی برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک می باشند.

سایر خدمات شرکت افق پویان توسعه عبارتند از:

واحد مستقل خدمات مدیریت استراتژی

واحد مستقل خدمات حسابداری مدیریت

واحد مستقل خدمات مدیریت ریسک

واحد مستقل خدمات عارضه یابی و توسعه سازمانی

واحد مستقل خدمات ارزیابی و ارزشگذاری سازمان ها

خدمات مشاوره برنامه ریزی استراتژی

خدمات مشاوره مدل کسب و کار

خدمات مشاوره ساختار سازمانی

خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

خدمات مشاوره مدیریت نوآوری

شرح مختصر:
مدل مدیریت استراتژیک، در متون مدیریتی توصیفی و تجویزی ، مدل مدیریت استراتژیک چرخه ای به نظر می رسد که در آن رویدادهای متعددی پشت سرهم اتفاق می افتند و …

منبع:

 BusinessTK

 

Keywords:

مدل مدیریت استراتژیک

مدل مدیریت استراتژی

فرآیند مدیریت استراتژیک

تصمیم گیری استراتژیک

مدیریت استراتژیک

هدایای تبلیغاتی و سررسید سال جدید آرمان پرستیژ - businesstk.com
ارزیابی عملکرد استراتژیک - ابزارها و روش ها - businesstk.com

ارزیابی عملکرد استراتژیک – ابزارها و روش ها

ارزیابی عملکرد استراتژیک - ابزارها و روش ها ارزیابی عملکرد استراتژیک - ابزارها و روش ها  ارزیابی ابزارها و روش های عملکرد...
بسته های سازمانی آجیل و خشکبار جاوید - businesstk.com
نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403 نمایشگاه ایران بیوتی 1403 نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی، و ماشین...
کتاب نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

کتاب نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403 نمایشگاه ایران بیوتی 1403 نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی، و ماشین...
نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات ایران 1402 (LIFTEX) - businesstk.com

نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات ایران 1402

نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات ایران 1402 (LIFTEX) نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات (LIFTEX) تهران...
نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 2023 (الکامپ) - businesstk.com

نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 2023

نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 2023 (الکامپ) نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) تهران 2023...
نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX - businesstk.com

نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX

نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX   هجدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX نمایشگاه آب و تاسیسات آب و...
نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان اسفند 1402 TEXTILE ASIA - businesstk.com

نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان اسفند 1402 TEXTILE ASIA

نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان اسفند 1402 TEXTILE ASIA نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان 2024 TEXTILE ASIA نمایشگاه ماشین...
نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی اسفند 1402 IFEX - businesstk.com

نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی اسفند 1402 IFEX

نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی اسفند 1402 IFEX نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی 2024 IFEX نمایشگاه صنعت مبلمان IFEX جاکارتا اندونزی...
نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان اسفند 1402 BUILDTECH - businesstk.com

نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان اسفند 1402 BUILDTECH

نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان اسفند 1402 BUILDTECH نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان 2024 BUILDTECH نمایشگاه صنعت ساختمان...
نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان اسفند 1402 SOLAR - businesstk.com

نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان اسفند 1402 SOLAR

نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان اسفند 1402 SOLAR نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان 2024 SOLAR نمایشگاه انرژی خورشیدی SOLAR لاهور...
نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا اسفند 1402 CEVISAMA - businesstk.com

نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا اسفند 1402 CEVISAMA

نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا اسفند 1402 CEVISAMA نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا 2024 CEVISAMA نمایشگاه کاشی و سرامیک CEVISAMA...
1400 06 17 خدمات مشاوره استراتژی 004

مشاوره استراتژی

1400 06 17 خدمات مشاوره Business Model 005

مشاوره

Business Model

1400 06 17 خدمات مشاوره مدیریت محصول 003

مشاوره مدیریت محصول

1400 06 17 خدمات مشاوره Marketing Plan 003

مشاوره

Marketing Plan

1400 06 17 نوآوری 003 scaled

نیاز روز نوآوری

1400 06 17 کارآفرینی 007

نیاز روز کارآفرینی

1400 06 17 عارضه یابی 002

نیاز روز عارضه‌یابی

1400 06 17 پسا کرونا 002

نیاز روز پسا کرونا

1400 06 17 محیط زیست 003

نیاز روز محیط زیست

1400 06 19 ادج استراتژی 002

نیاز روز Edge Strategy