Select Page

تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار

تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار - businesstk.com

تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار

اشتراک گذاری

چرا باید تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار را بدانیم؟

 برای طراحی استراتژی های هلدینگ و برنامه ریزی استراتژیک برای هلدینگ ها، بهتر است تفاوت استراتژی های هلدینگ و استراتژی های کسب و کار را بدانیم.

به صورت کلی برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کارها و تدوین استراتژی های سطح کسب و کار برای رسیدن به اهداف هر کسب و کاری ضروری است و با اندکی تغییر در هر یک از اجزای مدل کسب و کار، استراتژی های طراحی شده و انتخابی آن کسب و کار تغییر خواهد کرد.

از آنجا که اغلب شرکت هلدینگ با چند کسب و کار فعالیت می نمایند، اغلب برای هر یک از کسب و کار ها باید طرح و برنامه استرتژیک مشخص داشته باشند و برای ایجاد ارزش بیشتر در سطح هلدینگ باید استراتژی های هلدینگ مدون طراحی نمایند.

 در ادامه پس از توضیح و تعریف استراتژی، شرکت های هلدینگ و کسب و کار با ذکر مثال، تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار را بیان خواهیم نمود.

 متخصصان مشاوره استراتژی هلدینگ شرکت افق پویان توسعه با ارائه خدمات مشاوره استراتژی هلدینگ به شرکت های هلدینگ مطرح، آماده ارائه خدمات طراحی و تدوین استراتژی به شما می باشند.

استراتژی

استراتژی به معنی تعیین چشم انداز، اهداف کلان، اهداف میان مدت و کوتامدت و … و طرح نمودن برنامه ای برای رسیدن به چشم انداز و اهداف کسب و کار، شرکت یا سازمان می باشد.

به بیان دیگر، استراتژی طرح طولانی مدتی است که برای رسیدن به اهداف بلند مدت مشخص طراحی و تبیین می‌گردد. استراتژی مفهومی است که از عرصه نظامی نشأت گرفته و بعداً در سایر عرصه‌ها از جمله کسب و کار، اقتصاد، تجارت و به ویژه عرصه سیاست و … از کاربرد زیادی برخوردار شده است.

استراتژی، هنر و علم تدوین سند راهبردی و استراتژیک، اجرا و ارزیابی تصمیم‌گیری‌ های وظیفه‌ای چند گانه است که کسب و کار را قادر می‌کند به هدف‌های طولانی مدت خود دست پیدا کنند.

از این تعریف این طور بر می‌آید که در مدیریت استراتژیک برای به دست آوردن موفقیت در کسب و کار بر چند عامل هماهنگ کردن مدیریت، تولید، بازاریابی، امور مالی، تحقیق و توسعه، سیستم‌های اطلاعات کامپیوتری و … تأکید می‌شود.

مشکلات مرتبط با حوزه کسب و کار اغلب زیاد و مبهم‌اند؛ مسئله‌ای که در اجرای برنامه های استراتژیک باید مورد توجه واقع شود این است که به دلیل مهم بودن و تعیین کننده بودن این نوع از طرح ها، باید مواظب بود تا با خطرات احتمالی مواجه نشویم.

هلدینگ

شرکت هلدینگ، شرکتی است سهامی که دارای شرکت‌های زیرمجموعه دیگر است و کنترل شرکت‌های زیرمجموعه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر مدیران و هیئت مدیره شرکت اصلی است.

شرکت هلدینگ با خریداری بخشی از سهام شرکت های دیگر می‌توانند بر آن شرکت تاثیر داشته باشند، که در این صورت به این شرکت ها، شرکت های فرعی (یا وابسته) هم گفته می‌شود.

شرکت های فرعی قالبا هویت قانونی خودشان را به عنوان شرکت های مجزا حفظ می‌کنند، اما کنترل هر شرکت فرعی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تحت نظر شرکت نگهدار خواهد بود.

شرکت نگهدارنده شرکتی است که صاحب سهام شرکت های دیگر می‌باشد.

این اصطلاح عموماً برای شرکت هایی به کار می‌رود که کالا یا خدمات تولید نمی‌کنند؛ در عوض، هدف آن‌ها این است که با مالکیت سهام دیگر شرکت ها، گروهی از شرکت‌ها را تشکیل دهند و ارزش و سودآوری محموعه این کسب و کارها را افزایش دهند.

شرکت مادر تخصصی

شرکت مادر شرکتی است که سهام آن شرکت در مقابل شرکت دیگر (شرکت  های زیرمجموعه) به اندازه کافی دارای حق رأی باشد تا کنترل مدیریت و عملیات‌ها به وسیله اثرگذاری یا انتخاب هیئت مدیره لحاظ گردد.

یک شرکت مادر تخصصی، شرکتی می‌تواند باشد که به‌طور کلی صاحب شرکت دیگری است.

کسب و کار

کسب و کار یا بیزینس، یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هر دو برای مشتری ایجاد شده‌است.

بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی است، برای این ایجاد شده‌اند که سود ساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند.

کسب و کارها می‌توانند در راستای مسئولیت اجتماعی و ای مردم نهاد NGO باشند.

معمولاً کسب و کار در شکل خصوصی آن نمود پیدا می‌کند که تلاش دارد بر سود بیشتر یا فروش بیشتر تمرکز کند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و در شکل دولتی کسب و کار، بیشتر مشارکت تعداد بیشتری از افراد جامعه اهمیت دارد.

شناسایی کسب و کارهای متمایز

برای شناسایی تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کارها، نیاز است تا بتوانیم تفاوت کسب و کارها را شناسایی نماییم.

با تغییر هر یک از اجزاء مدل کسب و کار، می توان گفت که کسب و کار مجزایی ایجاد می شود اما به صورت کلی و برای تشخیص راحت تر، می توان برای شناسایی کسب و کارهای متمایز، از مدل تعاملی 3 گانه WHO، WHAT و HOW استفاده نمود.

ابزار شناسایی و تمییز کسب و کارها

برای شناسایی و تمییز کسب و کارها، ابزارها و روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • تحلیل مدل کسب و کار دورانی
  • تحلیل بوم مدل کسب و کار
  • تحلیل مدل تعاملی 3 گانه WHO، WHAT و HOW
  • و …

 مدل تعاملی 3 گانه WHO، WHAT و HOW

تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار - businesstk.com

تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار

برای استفاده از این مدل نیاز است تا در خصوص هر کسب و کاری به 3 سوال اصلی زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان این کسب و کار، چه افراد، سازمان ها، شرکت ها و یا کسب و کارهایی می باشند؟
  • خدمات و محصولات این کسب و کارها چه چیز هایی می باشند؟
  • این کسب و کارها چگونه و به چه صورت خدمات و یا محصولات خود را به مشتریان ارائه می نمایند؟
مهم ترین نشانه تمایز کسب و کارها

مهم ترین نشانه تمایز 2 کسب و کار این است که در یگی از موارد فوق، متمایز باشند؛

شرکت های هلدینگ غالبا مالکیت تمام یا بخشی از چندین کسب و کار متفاوت و متمایز را دارند.

هر کسب و کار باید استراتژی های مخصوص به خود را داشته باشد، اما شرکت های هلدینگ باید با طرح ریزی و برنامه ریزی استراژیک هلدینگ، منجر به افزایش ارزش مجموعه کسب و کارهای تحت مالکیت خود شود.

مثال هایی از چند کسب و کار

 نگین صنعت پارسیان اروند

شرکت نگین صنعت پارسیان اروند بسیار موفق تامین تجهیزات صنعتی و تجهیزات نظافتی به سازمان ها، ارگان ها، شرکت های فولادی، شرکت های نفتی و پتروشیمی و … می باشد.

مدیران ارشد و متخصصان استراتژی این شرکت برای غلبه بر رقبای خود در بازار مشخص با استفاده استراتژی های رقابتی منحصر به فردی که برنامه ریزی و اجرا نموده اند، توانسه اند تا به موفقیت چشم گیری در صنعت تجهیزات نظافت صنعتی دست یابند.

گالری هنری رضوان

هنرمندی متخصص و خوش ذوق با فراگیری هنرهای مختلف شرقی به ویژه هنرهای ایرانی، مجموعه ای از آثار بی نظیر هنری خلق نموده است که این محصولات زیبا را با توجه به نیازهای مشتریان خود متناسب سازی و به دوستداران هنر عرضه می نماید.

این هنرمند بسیار توانا با طراحی مدل کسب و کار بهینه برای گالری هنری خود، استراتژی های موفقی در سطح کسب و کار خود انتخاب نموده است.

انجمن ام اس ایران

پایه های اصلی تشکیل انجمن از طریق برگزاری نشست هایی به همت تعدادی از بیماران و بستگانشان و نیز حمایت پزشکان و متخصصان و علاقه مندان پی ریزی شد.

 قابل توجه است هم اکنون حدود ۲۵۹۵۴ نفر بیمار با انجمن در ارتباط هستند و شناسایی شده اند.

باید توجه نماییم که سازمان مردم نهاد انجمن ام است با استفاده استراتژی های سطح کسب و کار توانست به اهداف میان مدت خود دست یابد و در راستای چشم انداز های خود به درستی حرکت نماید.

مثال هایی از چند شرکت هلدینگ

شرکت هلدینگ صنایع و خدمات کشاورزی (سهامی عام)

شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی (سهامی عام) بعنوان قدیمی‌ترین و تنها شرکت بورسی تولید و عرضه‌کننده تجهیزات مورد نیاز دامداری‌های کشور، با افتخار اولین تولید کننده انواع ماشین‌های شیردوشی سیار با علامت استاندارد و همچنین تولید و عرضه‌کننده انواع ماشین شیردوش ثابت بعنوان نماینده انحصاری شرکت بین‌المللی GEA است.

همکاری با بیش از 75 درصد دامداری‌ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز و خدمات پس از فروش و نگهداری 24 ساعته، افتخار متخصصین ما در شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی در 35 سال سابقه شرکت می باشد.

حوزه های فعالیت شرکت هلدینگ صنایع و خدمات کشاورزی

شرکت هلدینگ صنایع و خدمات کشاورزی در صنایع مختلفی در حال فعالیت می باشد که عبارتند از:

  • تولید و عرضه ماشین آلات شیردوشی ثابت
  • ارائه خدمات پس از فروش
  • ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • تجهیز و مدرن سازی دامداری ها و مدیریت بهره بردای آن ها
  • تولید و عرضه ماشین آلات جوجه کشی
  • سرمایه گذاری در سایر شرکت ها

باید دقت نمایید که این شرکت هلدینگ با حضور در کسب و کارهای متعدد، علاوه بر اینکه برای هر یک از کسب و کارها برنامه ریزی استراتژی مدون، طراحی نموده است؛

برای شرکت هلدینگ نیز استراتژی های هلدینگ و برنامه ریزی استراتژیک هلدینگ طراحی نموده است تا موجب افزایش ارزش مجموعه کسب و کارهای تحت تملک خود شود.

شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

شرکت توسعه صنایع بهشهر، یک هلدینگ چند رشته ای است که با جذب و مدیریت مطلوب سرمایه ها، بکارگیری شیوه های ارزش آفرین، افزایش بهره وری و بازدهی دارایی شرکتهای عضو گروه، مدیریت پرتفولیو، و تقویت مزیت رقابتی شرکت ها

در بخش های خدماتی و تولیدی به همراه توسعه و تحول سرمایه های انسانی خود، و داشتن سازمانی یادگیرنده و منعطف با بکارگیری تمام استعدادها، با هدف خلق ارزش و بهبود کار آفرینی در جامعه، و رشد پایدار بازده حقوق صاحبان سهام، فعالیت می کند.

بعضی از کسب و کارهای شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر عبارتند از:

  • زرین پخش بهشر
  • به پخش
  • T.C
  • پاکسان
  • سرکایه گذاری صنایع بهشر
  • صنایع بسته بندی ایران

خدمات هلدینگ بهشهر

خدمات و محصولات شوینده و بهداشتی شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی فعالیت‌های مربوط به تولید، سرمایه‌گذاری، عرضه و فروش محصولات شوینده (هوم‌‌کر، بادی‌کر)، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی و مواد صنعتی مرتبط است

خدمات و محصولات فرآورده‌های غذایی شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی فعالیت‌های مربوط به تولید، تبدیل، تهیه، نگهداری، فرآوری و بسته‌بندی مواد غذایی است.

خدمات حمل و توزیع شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی فعالیت های مربوط به جابجایی کالا، خدمات و اطلاعات در داخل یک زنجیره تأمین می‌باشد.

خدمات بانک و بیمه شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی خدمات مالی و اعتباری است که به منظور تأمین نقدینگی، سرمایه گذاری، پس‌انداز، تسهیلات، حمایت و پوشش ریسک به مشتریان ارائه می‌شود.

خدمات بازرگانی شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی فعالیت‌های مربوط به عملیات مالی، پولی ¬و نیز خرید و فروش کالا در داخل و صادرات به خارج از کشور است.

خدمات و محصولات چاپ و بسته بندی شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی فعالیت های مربوط به ارزیابی، طراحی و تولید لایه های محافظتی برای یک محصول می‌باشد.

خدمات واسطه گری مالی شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی خدمات مالی و اعتباری است که به منظور تأمین نقدینگی، سرمایه گذاری، پس‌انداز، تسهیلات، حمایت و پوشش ریسک به مشتریان ارائه می‌شود.

خدمات انبوه سازی املاک و مستغلات شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر

این حوزه شامل تمامی فعالیت‌های مربوط به خرید، ساخت، بهره برداری و فروش پروژه‌های ساختمانی است.

مدیران ارشد و متخصصان استراتژی شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر، با برنامه ریزی استراتژی هلدینگ و انتخاب استراتژی های هلدینگ مناسب واستفاده از تمایز میان کسب و کارهای تحت پوشش،

توانسته اند به درستی استراتژی های هلدینگ را پیاده سازی نماید و موجب افزایش ارزش مجموعه کسب و کارهای زیررمجموعه شرکت هلدینگ گروه توسعه صنایع بهشهر شود.

خدمات مشاوره استراتژی هلدینگ شرکت افق پویان توسعه

مدیران استراتژی و مدیران ارشد شرکت های هلدینگ با استفاده از خدمات مشاوره مدیریت استراتژی هلدینگ شرکت افق پویان توسعه، توانسته اند سند برنامه ریزی استراتژی هلدینگ خود را طراحی و تدوین نمایند.

این شرکت های هلدینگ با اجرای برنامه ریزی های استراتژی تخصصی توانسته اند جایگاه رقابتی مناسبی در میان شرکت های هلدینگ رقیب ایجاد نمایند.

گردآوری و نویسنده: عبدالخالد صالحی

شرکت مشاوره مدیریت افق پویان توسعه

شرح مختصر:

تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار و برای طراحی استراتژی های هلدینگ و برنامه ریزی استراتژیک برای هلدینگ ها، بهتر است تمایز استراتژی های هلدینگ و …

منبع:

BusinessTK

 

تفاوت استراتژی هلدینگ

تفاوت استراتژی تفاوت استراتژی هلدینگ تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار استراتژی هلدینگ و کسب و کار تمایز کسب و کارها هلدینگ و کسب و کار استراتژی هلدینگ و کسب و کار تمایز کسب و کارها 

تفاوت استراتژی تفاوت استراتژی هلدینگ تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار استراتژی

و کسب و کار تمایز کسب و کارها هلدینگ و کسب و کار استراتژی هلدینگ و کسب و کار تمایز کسب و کارها 

تفاوت استراتژی تفاوت استراتژی هلدینگ تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار استراتژی هلدینگ

هلدینگ تفاوت استراتژی هلدینگ و کسب و کار استراتژی

و کسب و کار تمایز کسب و کارها هلدینگ و کسب و کار استراتژی هلدینگ و کسب و کار تمایز کسب و کارها 

تفاوت استراتژی تفاوت استراتژی هلدینگ تفاوت استراتژی هلدینگ و

و کسب و کار تمایز کسب و کارها هلدینگ و کسب

هلدینگ و کسب و کار تمایز کسب و کارها هلدینگ و کسب و کار استراتژی هلدینگ و کسب و کار تمایز کسب و کارها 

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

هدایای تبلیغاتی و سررسید سال جدید آرمان پرستیژ - businesstk.com
شش سیگما و نقش آن در افزایش بهره وری - businesstk.com

شش سیگما و نقش آن در افزایش بهره وری

شش سیگما و نقش آن در افزایش بهره وری سیگما (σ) سیگما (σ) حرف هیجدهم از حروف الفبای یونانی و از شاخصهای مهم پراکندگی به نام...
بسته های سازمانی آجیل و خشکبار جاوید - businesstk.com
نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403 نمایشگاه ایران بیوتی 1403 نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی، و ماشین...
کتاب نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

کتاب نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403

نمایشگاه ایران بیوتی و کلین 1403 نمایشگاه ایران بیوتی 1403 نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی، و ماشین...
نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات ایران 1402 (LIFTEX) - businesstk.com

نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات ایران 1402

نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات ایران 1402 (LIFTEX) نمایشگاه آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات (LIFTEX) تهران...
نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 2023 (الکامپ) - businesstk.com

نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 2023

نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک 2023 (الکامپ) نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) تهران 2023...
نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX - businesstk.com

نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX

نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX   هجدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب تهران دی ۱۴۰۱ WATEX نمایشگاه آب و تاسیسات آب و...
نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان اسفند 1402 TEXTILE ASIA - businesstk.com

نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان اسفند 1402 TEXTILE ASIA

نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان اسفند 1402 TEXTILE ASIA نمایشگاه ماشین آلات نساجی پاکستان 2024 TEXTILE ASIA نمایشگاه ماشین...
نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی اسفند 1402 IFEX - businesstk.com

نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی اسفند 1402 IFEX

نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی اسفند 1402 IFEX نمایشگاه صنعت مبلمان اندونزی 2024 IFEX نمایشگاه صنعت مبلمان IFEX جاکارتا اندونزی...
نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان اسفند 1402 BUILDTECH - businesstk.com

نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان اسفند 1402 BUILDTECH

نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان اسفند 1402 BUILDTECH نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان 2024 BUILDTECH نمایشگاه صنعت ساختمان...
نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان اسفند 1402 SOLAR - businesstk.com

نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان اسفند 1402 SOLAR

نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان اسفند 1402 SOLAR نمایشگاه انرژی خورشیدی پاکستان 2024 SOLAR نمایشگاه انرژی خورشیدی SOLAR لاهور...
نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا اسفند 1402 CEVISAMA - businesstk.com

نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا اسفند 1402 CEVISAMA

نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا اسفند 1402 CEVISAMA نمایشگاه کاشی و سرامیک اسپانیا 2024 CEVISAMA نمایشگاه کاشی و سرامیک CEVISAMA...