Select Page
1400 0616 %D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF %D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84 %D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C 005

واحد مستقل خدمات استراتژی

خدمات مدیریت استراتژی

راهبرد یا استراتژی به معنی تعیین اهداف و طرح نمودن برنامه‌ای برای رسیدن به آن‌ها است. به بیان دیگر، راهبرد، طرح درازمدتی است که برای نیل به یک هدف بلندمدت مشخص، طراحی و تبیین می‌گردد.

استراتژی‌ها باعث می‌شوند که سازمان‌ها با طی مراحل تدریجی از حالت کنونی خود، پا فراتر گذاشته و به جایگاه مورد نظر (درآینده) دست یابند. تجزیه و تحلیل موقعیت (داخلی و خارجی) و در نظر داشتن ماموریت سازمان، برای بررسی و انتخاب استراتژی ضروری است.

راهبرد، عالی‌ترین سطح از میان سطوح ۴ گانهٔ مدیریت است؛ که این ۴ سطح عبارتند از:

۱. سطح راهبردی
۲. سطح عملیاتی
۳. سطح تاکتیکی (راهکنشی)
۴. سطح تکنیکی (فنی)
راهبرد کسب و کار به عنوان زمینه‌ای برای مطالعه و استفاده از دهه ۱۹۶۰ پدیدار گشت به طوری که تا پیش از آن واژه‌های “راهبرد” و “رقابت” به ندرت در متون علمی مدیریت به کار رفته است.

 مدیریت استراتژیک: راهنمای جامع استراتژی 

مدیریت استراتژیک جزء حیاتی موفقیت یک سازمان است.

این شامل تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی هایی است که سازمان را قادر می سازد به اهداف و مقاصد خود دست یابد.

در این راهنمای جامع، جنبه‌های مختلف استراتژی مدیریت استراتژیک، از جمله اهمیت، عناصر کلیدی و رویکردهای مختلف برای اجرای آن را بررسی خواهیم کرد. با درک پیچیدگی‌های مدیریت استراتژیک، سازمان‌ها می‌توانند موقعیت بهتری برای موفقیت بلندمدت داشته باشند.

درک مدیریت استراتژیک

اهمیت استراتژی مدیریت استراتژیک

عناصر کلیدی استراتژی مدیریت استراتژیک

فرآیند مدیریت استراتژیک

 

درک مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک فرآیند تعیین اهداف، رویه ها و اهداف به منظور رقابتی تر کردن یک شرکت یا سازمان است. این شامل استقرار مؤثر کارکنان و منابع برای دستیابی به این اهداف است.

اغلب، مدیریت استراتژیک شامل ارزیابی استراتژی، تجزیه و تحلیل سازمان داخلی و اجرای استراتژی در سراسر شرکت است. استراتژی مدیریت استراتژیک برای تضمین موفقیت بلندمدت و پایداری سازمان ضروری است.

رویکردهای تجویزی و توصیفی

دو رویکرد اصلی برای مدیریت استراتژیک وجود دارد: تجویزی و توصیفی. رویکرد تجویزی بر چگونگی توسعه استراتژی ها تمرکز دارد، در حالی که رویکرد توصیفی بر چگونگی اجرای استراتژی ها تاکید می کند.

اگرچه ممکن است برخی از سازمان ها بیشتر به سمت یک رویکرد یا رویکرد دیگر متمایل شوند، بسیاری از کسب و کارها ترکیبی از هر دو را اتخاذ می کنند و تضمین می کنند که استراتژی مدیریت استراتژیک آنها هم به خوبی تدوین شده و هم به طور مؤثر اجرا می شود.

عوامل داخلی و خارجی

استراتژی مدیریت استراتژیک باید عوامل داخلی و خارجی را در نظر بگیرد که می تواند بر موفقیت یک سازمان تأثیر بگذارد. در داخل، عواملی مانند ساختار سازمانی، مهارت ها و شایستگی های کارکنان و فرهنگ شرکت نقش بسزایی در شکل گیری مدیریت استراتژیک دارند.

در خارج، عواملی مانند رقابت، روند بازار و تغییرات نظارتی نیز باید در نظر گرفته شوند. با در نظر گرفتن این عوامل مختلف، یک سازمان می تواند یک استراتژی مدیریت استراتژیک قوی تر و سازگارتر ایجاد کند.

اهمیت استراتژی مدیریت استراتژیک

اجرای استراتژی مدیریت استراتژیک به چند دلیل حیاتی است:

تعیین هدف: مدیریت استراتژیک به سازمان ها کمک می کند تا چشم انداز خود را بیان کنند و اهداف روشن و قابل دستیابی را تعیین کنند. با تعیین اهداف مشخص، سازمان ها بهتر می توانند منابع و تلاش های خود را برای دستیابی به این اهداف متمرکز کنند.

مزیت رقابتی: یک استراتژی مدیریت استراتژیک به خوبی توسعه یافته می تواند به سازمان ها کمک کند فرصت ها و تهدیدها را در محیط رقابتی شناسایی کنند و آنها را قادر می سازد تا مزیت های رقابتی منحصر به فردی را ایجاد کنند.

تخصیص منابع: از طریق مدیریت استراتژیک، سازمان ها می توانند بهتر منابع را – از جمله دارایی های مالی، انسانی و فناوری – برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود تخصیص دهند.

انطباق پذیری: استراتژی مدیریت استراتژیک به سازمان ها اجازه می دهد تا خود را با شرایط متغیر بازار و روندهای نوظهور تطبیق دهند و اطمینان حاصل شود که در برابر عدم اطمینان رقابتی و انعطاف پذیر باقی می مانند.

اندازه‌گیری عملکرد: با اجرای مدیریت استراتژیک، سازمان‌ها می‌توانند معیارهای عملکرد را برای ارزیابی اثربخشی استراتژی‌های خود ایجاد کنند و در صورت نیاز تنظیمات لازم را انجام دهند.

عناصر کلیدی استراتژی مدیریت استراتژیک

چندین عنصر کلیدی وجود دارد که برای یک استراتژی مدیریت استراتژیک موثر ضروری هستند:

تعیین هدف: ایجاد اهداف روشن و واقع بینانه پایه و اساس هر استراتژی مدیریت استراتژیک است. این اهداف باید به این موضوع بپردازند که سازمان می خواهد به چه چیزی دست یابد و چرا، و باید شامل اهداف بلند مدت و کوتاه مدت باشد.

تجزیه و تحلیل صنعت و سازمان: درک عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر یک سازمان برای توسعه یک استراتژی مدیریت استراتژیک مناسب بسیار مهم است. این شامل انجام یک تجزیه و تحلیل کامل از چشم انداز رقابتی، روندهای بازار، و پویایی سازمانی داخلی است.

تدوین استراتژی: بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، سازمان ها باید استراتژی های خود را توسعه دهند و چگونگی دستیابی به اهداف و اهداف خود را مشخص کنند. این شامل شناسایی منابع مورد نیاز، تخصیص آنها به وظایف خاص و ایجاد معیارهای عملکرد برای سنجش موفقیت است.

پیاده سازی استراتژی: پس از تدوین استراتژی ها، باید عملی شوند. این امر شامل تخصیص منابع، تعیین نقش ها و مسئولیت ها و اجرای وظایف لازم برای دستیابی به اهداف سازمان است.

اندازه گیری، نظارت و کنترل: مرحله نهایی مدیریت استراتژیک شامل ارزیابی اثربخشی استراتژی های اجرا شده با استفاده از معیارهای تعریف شده، نظارت بر چشم انداز کسب و کار و عملیات داخلی و انجام تنظیمات لازم برای حفظ یا بهبود عملکرد است.

فرآیند مدیریت استراتژیک

فرآیند مدیریت استراتژیک شامل چندین مرحله است که سازمان ها را از طریق توسعه، اجرا و ارزیابی استراتژی مدیریت استراتژیک خود هدایت می کند:

ایجاد اهداف و مقاصد: این مرحله شامل بیان چشم انداز سازمان و تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی است. این شامل اهداف بلند مدت است که وضعیت آینده مطلوب سازمان را ترسیم می کند و اهداف کوتاه مدت که به عنوان پله هایی برای دستیابی به آن وضعیت آینده عمل می کنند.

لینک لین

شرکت افق پویان توسعه، با بهره‌مندی از متخصصان خبره بین المللی و خبرگان ارشد داخلی، بهترین خدمات مشاوره مدیریت استراتژی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با برنامه ریزی و توان بیشتری در راستای اهداف سازمان و کسب‌وکار خود، حرکت نمایید و میزان تحقق و دستیابی به چشم‌اندازهای سازمانی را به طور چشمگیری افزایش دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص خدمات مشاوره استراتژی مدیریت لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید؛ کارشناسان ما جهت ارائه بهترین راه حل ها و خدمات، پاسخ مطلوب را به ایمیل شما ارسال خواهندنمود.

پیشنهاد ما

1400 06 17 خدمات مشاوره استراتژی 004

مشاوره استراتژی

1400 06 17 خدمات مشاوره Business Model 005

مشاوره

Business Model

1400 06 17 خدمات مشاوره مدیریت محصول 003

مشاوره مدیریت محصول

1400 06 17 خدمات مشاوره Marketing Plan 003

مشاوره

Marketing Plan

1400 06 17 نوآوری 003 scaled

نیاز روز نوآوری

1400 06 17 کارآفرینی 007

نیاز روز کارآفرینی

1400 06 17 عارضه یابی 002

نیاز روز عارضه‌یابی

1400 06 17 پسا کرونا 002

نیاز روز پسا کرونا

1400 06 17 محیط زیست 003

نیاز روز محیط زیست

1400 06 19 ادج استراتژی 002

نیاز روز Edge Strategy

راهنمای استراتژی موفق با 6 عدد

راهنمای استراتژی موفق با 6 عدد

راهنمای استراتژی موفق با 6 عدد شش عددی مهمی که در استراتژی های شما را راهنمایی می کنند از معیارهای تجربی استفاده کنید، شانس...
استراتژی های مناسب در شرایط عدم قطعیت - businesstk.com

استراتژی های مناسب در شرایط عدم قطعیت

استراتژی های مناسب در شرایط عدم قطعیت هرگز نمی توان شرایط ایده آل و واضح برای کسب و کار و سازمان متصور شد، اما مدیران شرکت ها می...
مدیریت بازاریابی چابک و متمرکز بر مشتری

مدیریت بازاریابی چابک و متمرکز بر مشتری

مدیریت بازاریابی چابک و متمرکز بر مشتری چرا مدیریت بازاریابی باید چابک و متمرکز بر مشتری باشد؟ مترجم: مرتضی ایراندوست منبع:...