Select Page

مدل های قیمت گذاری محصولات و خدمات با 7 مدل تخصصی

7 مدل رایج برای قیمت گذاری محصولات و خدمات

اگر کارآفرین و یا مدیر ارشد قیمت گذاری یک کسب و کار باشید، یکی از تصمیمات مهمی که ممکن است بگیرید این است که چگونه قیمت محصولات و خدمات خود را تعیین کنید.

جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده های بازار ممکن است به حمایت از فرآیند تصمیم گیری برای قیمت گذاری محصولات و خدمات، کمک کند.

مدل های قیمت گذاری یکی از راه‌های تجزیه و تحلیل و به کارگیری این اطلاعات هستند، زیرا اثرات قیمت های مختلف را در شرایط خاص بازار نشان می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند.

در این مقاله مدل سازی قیمت‌گذاری را تعریف می‌کنیم و هفت نوع از مدل های قیمت گذاری را توضیح می‌دهیم تا به شما کمک کند به بهترین شیوه برای قیمت‌گذاری محصولات و خدمات کسب وکار خود، تصمیم گیری نمایید.

مدل سازی قیمت گذاری چیست؟

مدل سازی قیمت گذاری به روش هایی اشاره دارد که می توانید برای تعیین قیمت مناسب برای محصولات و خدمات خود از آن ها استفاده کنید.

مدل های قیمت گذاری، عوامل مختلفی مانند هزینه تولید محصول و خدمات، درک مشتری از ارزش آن و نوع محصول و خدمات را در نظر می گیرند. و این عوامل اغلب به صورت بصری در نموداری مانند منحنی تقاضا نشان داده می شوند.

بهترین مدل های قیمت گذاری، مدل هایی می باشند که درآمد را برای کسب و کار شما به حداکثر می رساند و استراتژی مورد استفاده شما ممکن است برای قیمت گذاری محصولات و خدمات در طول زمان متفاوت باشد.

مدل های قیمت گذاری و 7 مدل برای قیمت گذاری محصولات و خدمات

اگر می خواهید قیمت گذاری خود را تجزیه و تحلیل کنید و تغییرات لازم را در این خصوص انجام دهید، ممکن است مفید باشد که در مورد برخی از مدل های قیمت گذاری رایج برای محصولات و خدمات، اطلاعاتی داشته باشید.

استراتژی ها و مدل های قیمت گذاری مختلف بر بخش‌ های مختلف رابطه تامین کننده محصولات و ارائه‌دهنده خدمات و مشتری تأکید می‌کنند و احتمالاً برای موقعیت‌های مختلف منطقی خواهند بود.

بسیاری از سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها از انواع مدل های قیمت گذاری برای محصولات و خدمات مختلف خود استفاده می کنند یا حتی ممکن است از ترکیب مدل های قیمت گذاری مختلف برای به حداکثر رساندن سود، استفاده نمایند.

برای کمک به شما در تصمیم گیری برای انتخاب از بین مدل های قیمت گذاری و یا ترکیب آن ها، در اینجا 7 نوع رایج از مدل های قیمت گذاری آورده شده است که عبارت اند از:

1. قیمت گذاری بر مبنای هزینه تمام شده
2. قیمت گذاری بر مبنای ارزش پایه محصول یا خدمت
3. قیمت گذاری بر مبنای ساعت و زمان صرف شده
4. قیمت گذاری ثابت و یکنواخت
5. قیمت گذاری بر مبنای معیارهای منصفانه
6. قیمت گذاری بر مبنای میزان کارایی، عملکرد و اثربخشی
7. قیمت گذاری ملازم و نگهدارنده

مدل های قیمت گذاری

مدل های قیمت گذاری محصولات و خدمات با 7 مدل تخصصی

 

1.مدل های قیمت گذاری:  قیمت گذاری بر مبنای هزینه تمام شده

قیمت گذاری بر مبنای هزینه تمام شده می تواند یک استراتژی نسبتا ساده و در عین حال قدرتمند برای تعیین قیمت محصولات و خدمات باشد.
برای استفاده از قیمت گذاری بر مبنای هزینه تمام شده، باید هزینه کل مواد، سربار نیروی کار و … را محاسبه ‌کنید که برای ساخت یک محصول صرف می‌شود و سپس حاشیه سود مطلوب را اضافه ‌کنید تا سود مناسبی با توجه به کسب و کار به دست آورید.

به منظور استفاده از این مدل، باید هزینه هایی را که به تولید محصول و یا ارائه خدمات شما کمک می‌کنند شناسایی کنید و تجزیه و تحلیل دقیقی از عوامل بازار و صنعت انجام دهید تا درصد حاشیه سود مناسب را تعیین کنید.
هنگام تصمیم گیری در مورد زمان و نحوه استفاده از این استراتژی، ارزیابی حاشیه سود استاندارد در صنعت خود و همچنین مکان و تقاضا را در نظر بگیرید.

2. مدل های قیمت گذاری: قیمت گذاری بر مبنای ارزش پایه محصول یا خدمت

قیمت گذاری بر مبنای ارزش پایه محصول یا خدمت از درک مشتری از ارزش محصول و خدمات شما و یا از ارزش ایجاد شده برای مشتریان، جهت تعیین قیمت ها استفاده می کند.
استفاده از این استراتژی شامل بررسی، تجزیه و تحلیل و محاسبه ایده اولیه مشتری در مورد ارزش محصولات و خدمات شما است.

از آنجایی که این استراتژی لزوماً هزینه تولید را در نظر نمی‌گیرد، اغلب برای محصولات و صنایعی که قیمت آن، معمولاً به میزان قابل توجهی از هزینه‌ها بیشتر است، مناسب است.
به عنوان مثال، کالاها و خدمات لوکس ممکن است از یک مدل قیمت گذاری بر مبنای ارزش پایه محصول یا خدمت استفاده کنند، زیرا مشتریان مایلند بدون توجه به هزینه تولید، برای یک تجربه لذت‌بخش یا خرید محصول با نام تجاری معروف، مبلغ زیادی بپردازند.

3. مدل های قیمت گذاری: قیمت گذاری بر مبنای ساعت و زمان صرف شده

قیمت گذاری ساعتی عمدتاً برای قیمت گذاری خدمات کالاها یا محصولات فیزیکی استفاده می شود. این مدل قیمت گذاری اغلب عواملی مانند ارزش نیروی کار ارائه دهنده خدمات و هرگونه هزینه مرتبط با آن را در نظر می گیرد.

قیمت گذاری ساعتی ممکن است به اسناد بیشتری نسبت به سایر انواع قیمت‌گذاری نیاز داشته باشد، به‌ویژه از سوی ارائه ‌دهنده خدمات، زیرا مشتریان اغلب دوست دارند دقیقاً بدانند چه خدمات و وظایفی در مدت زمانی که هزینه پرداخت کرده‌اند، انجام شده است.

4. مدل های قیمت گذاری: قیمت گذاری ثابت و یکنواخت

قیمت گذاری ثابت که به عنوان قیمت گذاری مبتنی بر پروژه نیز شناخته می شود، شامل تعیین قیمت برای کل قرارداد یا پروژه است.
این روش ثبات هزینه را برای مشتری به ارمغان می آورد و در صورتی که بتوانید پروژه را به طور مؤثر تکمیل کنید، ممکن است سود را به حداکثر ممکن برسانید.

5. مدل های قیمت گذاری: قیمت گذاری بر مبنای معیارهای منصفانه

در برخی موارد، ممکن است مایل به پذیرش کالا، خدمات یا سهام در یک شرکت به عنوان جبران محصول یا خدمات خود باشید.
انتخاب پیشنهاد قیمت گذاری بر مبنای معیارهای منصفانه ممکن است به عواملی مانند اندازه و موفقیت شرکت مشتری و همچنین عملکرد پیش بینی شده سود و سهام آن ها بستگی داشته باشد.

همچنین اگر در شرایطی هستید که به درآمد نقدی و ارزش بلندمدت نیاز دارید، ممکن است ترکیبی از قیمت گذاری بر مبنای معیارهای منصفانه و یک مدل قیمت‌گذاری متفاوت انتخاب کنید.

6. مدل های قیمت گذاری: قیمت گذاری بر مبنای میزان کارایی، عملکرد و اثربخشی

قیمت گذاری مبتنی بر عملکرد به کیفیت خدمات خاص ارائه شده برای تعیین قیمت متکی است.
این مدل زمانی، بهترین کارایی و اثربخشی را دارد که بتوانید نتایج کار خود را مستند کنید و با پرداخت زودتر برای آن نتایج موافقت کنید.

این مدل اغلب پیچیده است و ممکن است روابط کاری که انگیزه عملکرد را بهبود می دهد، پشتیبانی کند.
به دلیل ماهیت اغلب ذهنی عملکرد پروژه، ممکن است تنها در صورتی که کسب و کار یا سازمان شما از پشتیبانی قانونی قوی برای بررسی قراردادها پیش از موعد، برخوردار باشد بخواهید از این مدل استفاده کنید.

7. مدل های قیمت گذاری: قیمت گذاری ملازم و نگهدارنده

قیمت گذاری ملازم و نگهدارنده شامل تعیین قیمت خدمات و محصولات و توافق بر سر آن ها با مشتری قبل از اتمام کار است.
قیمت ‌های ملازم و نگهدارنده را می‌توان با استفاده از ارزش خدمات ارائه ‌شده تنظیم کرد – به عنوان مثال، دریافت مبلغ مشخصی برای تعداد معینی از تعاملات مشتری در هر ماه – یا با استفاده از زمان، مانند قراردادی که شامل 80 ساعت کار مشاوره قابل پرداخت در هر ماه تقویمی است.

برخی از قرارداد های قیمت نگهدارنده به مشتری این امکان را می دهد که ساعات باقیمانده یا واحدهای قابل پرداخت را ذخیره کنند و در دوره زمانی بعدی از آن ها استفاده کند.

واحد مستقل خدمات حسابداری مدیریت

خدمات مشاوره قیمت گذاری

خدمات مشاوره برنامه ریزی فروش

خدمات مشاوره خرید، ادغام و مشارکت (M&A)

ادج استراتژی به عنوان نیاز روز

شرح مختصر:
مدل های قیمت گذاری جهت تصمیم گیری و انتخاب بهترین شیوه برای قیمت‌گذاری محصولات و خدمات شرکت و سازمان، روش هایی را معرفی می کند که سودآوری را به حداکثر برساند.

نویسندگان:
منبع:
indeed
ترجمه: BusinessTK

Keywords:
مدل های قیمت گذاری
قیمت گذاری محصولات و خدمات
قیمت گذاری محصولات
قیمت گذاری خدمات
مدل سازی قیمت‌ گذاری

هدایای تبلیغاتی و سررسید سال جدید آرمان پرستیژ - businesstk.com
شهرک صنعتی نوشهر - استان مازندران - businesstk.com

شهرک صنعتی نوشهر – استان مازندران

شهرک صنعتی نوشهر - استان مازندران  شهرک صنعتی نوشهر شهرک صنعتی نوشهر(شهرک و منطقه صنعتی) در استان مازندران واقع شده است....
بسته های سازمانی آجیل و خشکبار جاوید - businesstk.com
شهرک صنعتی لردگان - استان چهارمحال و بختیاری - businesstk.com

شهرک صنعتی لردگان – استان چهارمحال و بختیاری

شهرک صنعتی لردگان - استان چهارمحال و بختیاری  شهرک صنعتی لردگان شهرک صنعتی لردگان (شهرک و منطقه صنعتی) در استان چهارمحال و...
شهرک صنعتی میاندوآب - استان آذربایجان غربی - businesstk.com

شهرک صنعتی میاندوآب – استان آذربایجان غربی

شهرک صنعتی میاندوآب - استان آذربایجان غربی  شهرک صنعتی میاندوآب شهرک صنعتی میاندوآب(شهرک و منطقه صنعتی) در استان آذربایجان...
1400 06 17 خدمات مشاوره استراتژی 004

مشاوره استراتژی

1400 06 17 خدمات مشاوره Business Model 005

مشاوره

Business Model

1400 06 17 خدمات مشاوره مدیریت محصول 003

مشاوره مدیریت محصول

1400 06 17 خدمات مشاوره Marketing Plan 003

مشاوره

Marketing Plan

1400 06 17 نوآوری 003 scaled

نیاز روز نوآوری

1400 06 17 کارآفرینی 007

نیاز روز کارآفرینی

1400 06 17 عارضه یابی 002

نیاز روز عارضه‌یابی

1400 06 17 پسا کرونا 002

نیاز روز پسا کرونا

1400 06 17 محیط زیست 003

نیاز روز محیط زیست

1400 06 19 ادج استراتژی 002

نیاز روز Edge Strategy