Select Page

عوامل مهم موفقیت سازمان: 6 عامل برای شرکت های برتر

عملکرد ضعیف سازمانی و راه حل مناسب برای آن

علل اصلی اختلال عملکرد را تشخیص دهید تا مسئله را به اشتباه حل نکنید.

در یک شرکت بزرگ خدمات تکنولوژی که سابقه بسیار خوب اجرایی داشته است، چند سالی است که به اهداف رشد و سودآوری خود نسبت به خیلی از رقبا نرسیده است. چرا؟

با وجود اینکه تیم مدیران ارشد اجرایی شرکت در خصوص استراتژی ها توافق دارند، اما اقدامات مورد نیاز و مناسبی برای هدایت کارکنان و عملی شدن استراتژی ها انجام نداده اند.
به نظر شما اختلال عملکرد سازمان از کجاست؟

اختلال عملکرد شرکت با گیج کردن کارکنان

آن ها برنامه بازاریابی قوی، مدیریت برنامه و قابلیت های مالی مناسبی در مقابل مجموعه تغییرات ثابت، معیارها و اهداف عملکردی برای شرکت استقرار داده اند. سخت گیری های مدیران در این خصوص، کارکنان را خسته و گیج کرده است.

این تیم مدیران ارشد زمان زیادی را صرف تحصین برنامه های خود برای دستیابی به اهداف کوچک و زودبازده می کنند ولی متاسفانه در مورد ایجاد هم راستایی سازمان برای استفاده از فرصت های طولانی مدت، کاری انجام نمی دهند. در واقع عوامل مهم موفقیت سازمان را در نظر نمی گیرند.

دست آوردهای کوتاه مدت

در سوی دیگر یک تامین کننده صنعتی در حال تقابل و تلاش در این شرایط محیطی است و علیرغم استراتژی صلبی که شرکت هم اکنون از آن استفاده می کند، مدیران ارشد اجرایی بر روی استراتژی های چند روزه خارج از اهداف شرکت پا فشاری می کنند و از پرداختن به نگرانی ها در خصوص عملکرد ضعیف در راستای نیازها و انتظارات مشتریان اجتناب می کنند.

این مدیران ارشد بیشتر زمان خود را صرف بحث در خصوص اهداف کوتاه مدتی همچون تملک کسب و کار ها و سرمایه گذاری در تکنولوژی های جدید می کنند و به همین دلیل زمان کمتری برای بهبود محصولات و خدمات شرکت و ارائه آن ها در زمان مناسب با توجه بودجه تعیین شده صرف می کنند.

موفقیت ها سازمان در کوتاه مدت

تلاش های گمراه کننده و سکته دار برای بهبود عملکرد رایج هستند. برای شرکت هایی که احساس می کنند در تنگنا قرار دارند به جای اتخاذ استراتژی های مناسب، برایشان نا مشخص است که مشکلات به دلیل ساختار و چینش اشتباه شرکت است و یا اجرای استراتژی ها نامناسب می باشد.

بنابراین این شرکت ها با صرف انرژی بیشتر و منابع بیشتر برای بهبود مشکلاتی که کم اهمیت تر هستند، تقلا می کنند و دست و پا می زنند.

به جای اینکه در نظر بگیرند که چه چیزی موجب اختلال عملکرد آن ها شده است، بیشتر تمرکزشان بر روی دانسته هایشان است و بهترین فعالیت را برای این کار انجام می دهند.

این مخمصه ممکن است زمانی که شرکت ها سعی دارند تا مدل کسب و کار یا شرایط برنامه بازاریابی خود را تغییر دهند، بیشتر نمایان شود و به طور چشم گیری به سازمان آسیب برساند یا موجب واگذاری سهم بازار به رقبا شود.

برای پرداختن به اختلال عملکرد سازمان و شرکت باید از عارضه یابی و آسیب شناسی که ریشه دلایل علائم و مشکلات است شروع کرد. به محض اینکه دلایل ریشه ای مشخص شدند، روش های بهبود متنوعی برای آن ها وجود خواهد داشت.

نیازمندی های موفقیت سازمان

برای ساده سازی بیشتر، اگر شرکتی مشکل جهت یابی استراتژیک داشته باشد، راه حل در این است که رهبری ارشد سازمان هم راستاتر شود، نقش ها، وظایف و پاسخگویی ها مشخص شود یا اولویت های سازمان به 2 تا 3 عامل مهم حیاتی برای استراتژی مد نظر کاهش پیدا کند.

برای حل یک مسئله و مشکل اجرایی ممکن است به موارد زیر نیاز شود:
– مشخص کردن شکاف تخصصی
– مشخص کردن سیستم های با عملکرد ضعیف
– مشخص کردن فقدان تمرکز بر رو هزینه ها و عملکرد
– و یا همه ی این موارد

مشکل اصلی برای موفقیت سازمان

برای اجرای بهتر باید یک قدم به عقب بازگردیم تا خصوصیت اصلی مشکل و مسئله ای که نیاز به رفع آن داریم را بیابیم به جای اینکه فورا به دنبال پاسخی باشیم که تمرکز آن بر روی ایجاد راحتی موقت در سازمان است(و اینکه بهانه تراشی کنیم و خوبی ها و منافع شرایط فعلی را لیست کنیم).

رویکرد عارضه یابی و آسیب شناسی که ما آن را “عامل هدایت گر سازمان” می نامیم به مدیران اجرایی شرکت کمک می کند تا نقطه شروع را بیابند تا بتوانند اقدامات مقتضی و عملیاتی را برای نتایج بهتر در نظر بگیرند.

عامل هدایت گر سازمان، مشخصص می کند که در چه مواردی شرکت قدرت دارد، در چه مواردی ضعف دارد و به طور حیاتی چگونه باید بر روی بهترین عوامل موثر برای ارتقا و بهبود عملکرد کسب و کار تمرکز کند.

اتصال دست آورد سازمانی به عملکرد کسب و کار

با در نظر گرفتن سابقه طولانی مدت خدمات مشاوره مدیریت در صنایع مختلف در سالیان طولانی، می توان مشخص کرد که سازمان خوب چگونه سازمانی است.

از طرفی با توجه به پژوهش ها و تجزیه تحلیل های انجام شده در موسسه BAIN، بر روی بیش از 1200 شرکت بین المللی در صنایع گوناگون، می توان به 6 دست آورد مهم هر سازمان موفق اشاره کرد.

عوامل مهم موفقیت سازمان: 6 عامل برای شرکت های برتر

عوامل مهم موفقیت سازمان: 6 عامل برای شرکت های برتر

عوامل مهم موفقیت سازمان و 6 عامل برای شرکت های برتر

1. همراستایی با استراتژی های شرکت
• دستیابی به اهداف استراتژیک و آرمان های شرکت را تسهیل می کند.

2. قابلیت اجرای استراتژی با استعدادها، فرآیندها و ابزار مناسب
• افراد، فرآیندها و تکنولوژی های مناسب را استقرار می دهد تا مزیت های رقابتی را در زمان مناسب ایجاد کند.

3. اتخاذ تصمیم های اجرایی حیاتی موثر
• به مدیران شرکت برای تصمیم گیری های موثر توانایی بیشتر می دهد.

4. سازگاری مناسب با تغییرات ناگهانی
• جهت گیری های فوق العاده ایجاد می کند و نیازها برای تغییرات در کسب و کار را تنظیم می کند.

5. ایجاد صرفه به مقیاس و دامنه (scale and scope) موثر
• بدون نیاز به پیچیدگی های غیر ضروری و نامناسب، موجب ساده سازی صرفه به مقیاس می شود.

6. ترغیب برای بهبود بیشتر و فراتر از اهداف رفتن
• جاذب تفاوت ها می باشد تا استعداد ایجاد کند و کارکنان را به پیش رفتن (بیشتر از حد انتظار) برای شرکت ومشتریان تشویق می کند.

هرچه شرکت یا سازمانی بتواند عملکرد بهتری در راستای این 6 بعد و دست آورد داشته باشد، شانس بیشتری برای رهبری عملکرد در کسب و کار را دارد.

و این به این مفهوم است که شرکت در یک دوره پنج ساله جزء بهترین های صنعت بر اساس رشد درآمد، سود و بازگشت سرمایه برای سهام داران باشد.

شما چگونه می توانید از این عوامل برای موفقیت در شرکت و سازمان خود استفاده نمائید؟

واحد مستقل خدمات مدیریت استراتژی

واحد مستقل خدمات مدیریت عارضه یابی و توسعه

خدمات مشاوره ساختار سازمانی

خدمات مشاوره عارضه یابی

خدمات مشاوره توسعه کسب و کار

ادج استراتژی به عنوان نیاز روز

شرح مختصر:

عوامل مهم موفقیت سازمان و 6 عامل برای شرکت های برتربرای زمانی که استراتژی های خوبی طراحی کرده اید اما عملکرد سازمان شما متوقف شده است، مناسب می باشد. ممکن است مشکل از این باشد که جهت گیری های سازمانی برای اجرای استراتژی خطا باشند و یا در تضاد با استراتژی های طراحی شده باشد.

رویکرد عارضه یابی و آسیب شناسی هدایت گر سازمان و جزئی از عوامل مهم موفقیت سازمان است و شرکت به مدیران اجرایی کمک می کند تا نقطه شروع سازمانشان را بهتر درک کنند تا بتوانند برای به دست آوردن نتایج بهتر خط مشی مناسب اتخاذ کنند.

تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهد که 6 نوع خروجی و دست آورد سازمان موجب عملکرد قوی در کسب و کار می شود.

نویسندگان:
Dan Schwartz
Ludovica Mottura
Julie Coffman
منبع: BAIN
مترجم: BusinessTK

Keywords:
عوامل مهم موفقیت سازمان
6 عامل برای شرکت های برتر
موفقیت سازمان
شرکت های برتر
اختلال عملکرد

پیشنهاد افزایش سرمایه شهد ایران تیر1402 - BusinessTK.com

پیشنهاد افزایش سرمایه شهد ایران تیر1402

پیشنهاد افزایش سرمایه شهد ایران تیر1402 پیشنهاد افزایش سرمایه شهد ایران  شرکت شهد ایران با نماد: غشهد شرکت شهد ایران با...
[instagram-feed captionlinks=true]