Select Page

سناریو نویسی و 3 راه برای بهبود پیش بینی

روش های جدید پیش بینی و برنامه ریزی برای سناریو نویسی بر اساس تجزیه و تحلیل داده های جدید و صوتی به مدیران سازمان ها، شرکت ها کسب و کارها کمک می کند تا تغییرات تقاضای مشتریان را بهتر درک کنند.

بازیابی در پسا کرونا

در دوران پسا کرونا، شرکت ها و کسب و کارها وارد فاز جدید برنامه ریزی می شوند؛ در این شرایط آن ها باید یک چشمشان به دوره بازیابی شرکت و کسب و کار در دوران پسا کرونا باشد و چشم دیگرشان باید به تغییرات صنعت و تقاضاهای نو ظهور برای گذر از این شرایط باشد.

باید توجه داشت که آینده تقریبا برای تمامی شرکت ها ابهامات فراوانی دارد. روش های گذشته برای پیش بینی بر اساس تقاضاهای قبلی مشتریان و خریدهای گذشته آن ها دیگر کافی نیست.

در واقع، تصورات پیشین باید به چالش کشیده شود و مطمئنا در بعضی موارد نامعتبر به نظر خواهد رسید.

برای شرکت هایی که روش های پیش بینی خود از صنعت، بازار و تقاضای مشتریان را در این شرایط تغییر نمی دهند، برنامه ریزی برای سناریو نویسی، هم برای بهبود عملکرد فعلی آن ها و هم برای تخصیص سرمایه ها در دراز مدت، به طرز مهلکی نقص خواهد داشت.

چرا بهبود پیش بینی؟

بر اساس پژوهش های سازمان EY، فقط 9 درصد از شرکت ها نسبت به روش های خود برای پیش بینی مطمئن هستند و حدود 35 درصد از شرکت ها با توجه به فقدان اطمینان کافی در خصوص برنامه ریزی سناریو نویسی مناسب و روش های پیش بینی فعلی، تمایل به بهبود این روش ها دارند.

این عدم اطمینان در خصوص برنامه ریزی سناریو نویسی و روش های پیش بینی، کاملا موجه است زیرا بدون تشابه به رکودهای گذشته، بحران فعلی هم اقتصادی و هم پزشکی بوده است.

سناریو نویسی و 3 راه برای بهبود پیش بینی

سناریو نویسی و ۳ راه برای بهبود پیش بینی

مراحل بازیابی در پسا کرونا

جالب است که برنامه های چندین ساله باید با توجه به بیماری تغییر کند و بازیابی در پسا کرونا باید باتوجه به فازهای پاندمی و دستورالعمل های بهداشتی پزشکی انجام شود؛ مراحل تغییر بر اساس این دستورالعمل ها عبارتند از:

– کاهش چشمگیر گسترش بیماری
– بازگشایی شرکت ها و کسب و کارها همراه با
• ادامه آزمایش ها
• رعایت پروتوکل ها
– پس از ایجاد مصونیت کامل از طریق واکسیناسیون و موارد پزشکی دیگر

باید توجه داشت حتی پس از ایجاد مصونیت درمانی و پزشکی، رفتارها و تعاملات انسانی ممکن است تا حدودی به حالت عادی بازگردند اما مطمئنا این رفتارها و تعاملات به گونه و شیوه ای جدید خواهند بود که تقریبا تمامی صنایع و مدل های کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این اوصاف، یکی از چالش ها مدت زمان هر فاز و شدت هر یک از مسائل موجود در کسب و کارهاست. برای ایجاد آمادگی در خصوص این چالش ها، بهبود روش های پیش بینی باید به عنوان شایستگی شرکت ها با تاکید بر تجیزه و تحلیل داده ها از منابع چندگانه و حتی جدید باشد.

بهبود روش های پیش بینی

بهبود روش های پیش بینی، علاوه بر اینکه برای ایجاد شناخت برنامه ها و رفتار مشتریان مهم است؛ همچنین برای تغییر در مشتریان و بازار هدف و روش های عرضه محصولات و خدمات به آن ها امری ضروری خواهد بود.

این موضوع این مفهوم را در ذهن تداعی می کند کهممکن است زمانی که مدیران شرکت ها در انتظار هستند برای اینکه صنعت و بازار به شرایط گذشته بازگردند و اینکه در یکی از اشکال منحنی تقاضای U،V،L یا W قالب بگیرند؛

ممکن است تغییرات بزرگ تر در مجموعه صنعت، بازار و مشتریان از چشمان آن ها مخفی بماند.

3 راه برای بهبود پیش بینی

شرکت ها و کسب و کارها می تواند با چند مرحله روش های پیش بینی خود را تغییر دهند:
– تغییر زاویه دید و نگاه نسبت به مشتریان
– تغییر تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها
– شناسایی بهترین راه های جمع آوری داده ها در این دوران

تغییر زاویه دید و نگاه نسبت به مشتریان

رفتار مشتریان و میزان بالقوه پرداختی آن ها به صورت دینامیکی در اکثر صنایع در حال تغییر است. بر این اساس سوال های مهمی مطرح هستن که عبارتند از:

– کدام یک از این تغییرات دائمی خواهد بود و این تغییرات موقت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
– چه زمانی شرایط سفر، رستوان ها، مراکز تفریحی و هتل ها عادی می شوند؟
– آیا کسب و کارها باید برای همیشه گزینه دورکاری را در نظر داشته باشند؟
– و …

در نظرسنجی اینترنتی سازمان EY، 77 درصد مخاطبان پاسخ دادند که تغییر در رفتار مشتریان، اصلی ترین ریسک برای روش های بهبود پیش بینی شرکت و کسب و کار آن ها خواهد بود.

در این میان بیش از 45 درصد مخاطبان بر این باور بودند که محدودیت نقدینگی و سرمایه ریسک بزرگی برای بهبود پیش بینی و برنامه ریزی سناریو نویسی خواهد بود.

تغییر تکنیک های تجیزه و تحلیل داده ها

اطلاعات گذشته ممکن است بیش از حد ایستا، مبهم باشد و دیگر نتوان رفتار مشتریان را بر اساس این اطلاعات بررسی کرد.
در بعضی از کسب و کارها، تجیزه و تحلیل داده های رسانه های اجتماعی به بهبود پیش بین ها کمک می کند .

علاوه بر داده های گذشته و داده های جدید می توان از داده های آب و هوا، مقررات دولتی، وضعیت ترافیک و حمل و نقل، احساسات مشتریان و … برای راه اندازی ارزیابی ها از مدل های رگرسیون یا روش های پیشرفته دیگر همچون شبکه عصبی هوش مصنوعی (AI)، استفاده کرد؛

تا به بهترین حالت موجب بهبود پیش بینه های شرکت و اطلاع رسانی در خصوص نتایج آن ها شد.

شناسایی بهترین راه های جمع آوری داده ها در این دوران

با توجه به نظرسنجی های انجام شده 44 درصد مخاطبان بر این باور بودند که دسترسی به داده های با کیفیت و با مفهوم یکی از بزرگترین موانع برای بهبود پیش بینی دقیق و زمان بندی شده است.

دلیل این باور این است که داده هایی که مدیران قبلا برای پیش بینی به آن استناد می کردند، برای شرایط فعلی و آینده پسا کرونا مناسب نخواهد بود.

علاوه بر این می دانیم که در بعضی از موارد، دسترسی به داده به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر مشکل خواهد بود:

– شکل گیری و ذخیره سازی داده ها در واحدهای تجاری (Business Units) وگاهی اوقات خارج از سازمان
– وابستگی داده ها به شرایط جغرافیایی
– متغیر بودن توابع سازمانی

برای رفع این موانع، شرکت ها و کسب و کارها باید فرهنگی برای به اشتراک گذاری سریع داده ها در سازمان ایجاد کننند و داشبوردی مدیریتی برای تحلیل این داده ها راه اندازی کنند.

این داشبورد باید بتواند به صورت منظم داده ها را برای واحد مالی و تیم های بهبود پیش بینی به روز رسانی کند و با انجام این مهم، تغییرات در فرضیات پایه ای کسب و کار مشخص می شود.

در واقع با این داشبورد مدیریتی تصمیم گیرندگان کلیدی سازمان می تواند به سرعت و با اطلاعات مناسب تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

بهبود پیش بینی با داده ها به صورت مداوم

شرکت ها به صورت معمول 80 درصد از توان خود را در این خوصوص، برای برنامه ریزی مالی و 20 درصد آن را برای تجزیه تحلیل در نظر می گیرند؛ و این روش تقسیم بندی با شرایط فعلی موجود مطمئنا باید تغییر کند.

زمانی که شرکت ها ورودی ضروری داده ها، برای بهبود پیش بین را بیابند، آن ها می توانند:

– تیمی از افراد برای بهبود پیش بینی تشکیل دهند.
– سیستم ها و داشبوردهای مدیریتی ایجاد کنند تا داده ها به صورت اتوماتیک به روز شوند.
– و شرایط بلند مدت را فرموش نکنند.

برنامه ریزی سناریو نویسی برای روش های بهبود پیش بینی

برنامه ریزی سناریو نویسی مبتنی بر پیش بینی برای اتخاذ رویکد آینده به گذشته استفاده می شود(یعنی با نگاه به شریط محتمل برای آینده کسب و کار، به سوی زمان حال بازگردیم و فرضیات ممکن را سناریو نویسی کنیم).

به این دلیل که فرضیات چالشی برای مدل های درآمدی در بازیابی در پسا کرونا نسبت به گذشته کاملا متفاوت خواهد بود واین سناریو نویسی به این دلیل استفاده می شود تا تخصیص منابع و سرمایع را دگرگون کند و تصمیمات متناسب با سرمایه گذاری امروز طراحی کند.

ترکیب عمیق تر بهبود پیش بینی با رویکرد سناریو نویسی از آینده به حال باعث ایجاد نظرات کامل تری در سناریو نویسی می شود و به شرکت ها کمک می کند تا انتظارات سرمایه گذاران و مدیریت عملیات را برای برنامه ریزی و مدیریت ریسک هماهنگ کنند.

سناریو نویسی مناسب برای بهبود پیش بینی به شرکت شما کمک می کند تا به سوالات ذی نفعان و هیئت مدیره که برخی از این سوال ها در زیر آمده است، به نحو مطلوب تری پاسخ دهید:

– چه میزان از تقاضای محصولات و خدمات شرکت به میزان قبل باز می گردند و چه زمانی؟
– تغییر رفتار مشتریان چگونه بوده است؟
– چه زمانی می توانیم کارکنان تعدیل شده را به کار بازگردانیم؟
– آیا نیاز فوری برای اتخاذ تصمیات کوتاه مدت در شرکت وجود دارد؟
– میزان نقدینگی شرکت چه میزان باید باشد؟
– آیا ممکن است بعضی از تامین کنندگان ریسک ورشکستگی داشته باشند؟
– چه اقداماتی باید انجام شود تا در زنجیره تامین خود، حالت پایدار داشته باشیم؟
– آیا باید انبارهای بیشتری تجهیز کنیم؟
– آیا باید سرمایه شرکت را در دراز مدت افزایش دهیم؟

نظرسنجی های دقیق نشان داده اند که شرکت ها مراحل مختلفی را برای سناریو نویسی و بهبود پیش بینی انجام می دهند که عبارت اند از:
– مشارکت متقابل عملکردی بیشتر
– ایجاد منابع خارجی و داخلی داده ها و اطلاعات
– افزایش آزمون های و سناریو نویسی های مرزی
– بهبود جعبه ابزار و تکینیک های مدرن

نتیجه گیری

شرکت هایی که هم اکنون برای ارتقا برنامه ریزی سناریو نویسی برای بهبود پیش بینی در سازمان خود استفاده می کنند موقعیت بهتری برای ایجاد منفعت از فرصت های آتی برای تغییر یا تقویت کسب و کار خود در بحران پسا کرونا خواهند داشت.

آن ها موقعیت شرکت را به گونه ای قرار می دهند که از اختلالات بازار و پیشرفت های نوآوری که در حال حاضر در حال رشد هستند جلوتر باشند.

شما از چه روش هایی برای سناریو نویسی و بهبود پیش بینی در دوران کرونا و پسا کرونا استفاده می کنید؟

واحد مستقل مشاوره مدیریت

واحد مستقل خدمات مدیریت عارضه یابی و توسعه

واحد مستقل خدمات مدیریت ریسک

خدمات مشاوره بازاریابی

خدمات مشاوره برنامه ریزی فروش

خدمات مشاوره مدیریت برند

پسا کرونا به عنوان نیاز روز

واحد مستقل مشاوره مدیریت

شرح مختصر: سناریو نویسی و 3 راه برای بهبود پیش بینی برای ارتقا برنامه ریزی و بهبود پیش بینی در سازمان استفاده می شود تا موقعیت بهتری برای ایجاد منفعت از فرصت های آتی برای تغییر یا تقویت کسب و کار شرکت در بحران پسا کرونا ایجاد شود.

نویسندگان:
Loren Garruto
Jim Hsu
Michael Kanazawa
Bob Nannini
منبع: EY
مترجم: BusinessTK

Keywords:
سناریو نویسی
بهبود پیش بینی
برنامه ریزی سناریو نویسی
تجزیه و تحلیل داده
بازیابی در پسا کرونا