Select Page

توسعه فرهنگ مدیریت پروژه

فرهنگ مدیریت پروژه

نویسنده: پاتریک داستوس
منبع: Kevin Lonergan & managementhelp.org

اغلب در شرکت ها گفته می شود که ما فرهنگ مدیریت پروژه نداریم.
این ممکن است درست باشد اما
الف) به چه معناست؟
و با فرض اینکه درست باشد،
ب) چه کاری می توان در مورد آن انجام داد؟

توسعه فرهنگ مدیریت پروژه

توسعه فرهنگ مدیریت پروژه

بنابراین، فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی قطعا وجود دارد. در مورد فرهنگ سازمانی چیزهای زیادی نوشته شده است – فقط کافی است آن را در گوگل جستجو کنید تا جزئیات زیادی پیدا کنید، اما در اصل معنی آن محتوای واژه فرهنگ موجود در سازمان است.

فرهنگ سازمانی

همه سازمان هایی که حداقل برای مدتی وجود داشته اند یک فرهنگ توسعه داده اند. در ساده ترین حالت، فرهنگ سازمانی ارزش ها و عاداتی است که توسط سازمان ترویج می شود و برای کسب و کار مهم و یا حتی حیاتی است.
این موضوع، اغلب به رفتارهایی که افراد و حتی تیم ها در انجام کارهای عادی نشان می دهند تعمیم داده می شود – و این می تواند و شامل پروژه ها نیز می شود.

همچنین به مواردی (که انجام می شود و یا نمی شود) مورد توجه افراد ارشد در یک تجارت قرار می گیرد. یک شکل عالی از این نمونه‌هایی از رفتارها یا عملکردهایی است که (مثلاً در یک مجله شرکتی) به‌عنوان وجود یا ارزش برای کسب‌وکار «ترویج» می‌شوند – اغلب اگر چه بیشتر بر نتایج تمرکز می‌کند تا فرآیند، گاهی اوقات این دو بسیار پیچیده و گیج کننده می باشند.

برای تعیین فرهنگ سازمانی شرکت خود، نوشتن یا یافتن فهرستی از اصطلاحاتی که فرهنگ‌های معمولی را توصیف می‌کنند، بسیار آسان است، و از آن می توانید برای درخواست از بخش متقابل افراد از یک کسب‌وکار استفاده کنید تا ارزیابی کنند که کدام یک از این اصطلاحات بیشتر شرکت آن ها را توصیف می‌کند.
برای برجسته کردن موارد متنوع مانند رفتارهایی که به عنوان موضوع و هدف مطلوب برجسته می شوند بسیار خوب عمل می کند – از جمله مواردی که گاهی اوقات به عنوان عامل قهرمانانه از آن یاد می شود.

فرهنگ سازمانی چگونه به مدیریت پروژه مربوط می شود؟

خب، بسیاری از شرکت‌ها حداقل چارچوبی برای توصیف نحوه تعریف، برنامه‌ریزی، مدیریت و بسته شدن پروژه‌ها ایجاد کرده‌اند. اغلب، این چارچوب‌ها از شیوه‌هایی پیروی می‌کنند یا تکرار می‌کنند که عموماً برای موفقیت پروژه (تحویل) ارزشمند یا حتی اساسی هستند.

توسعه فرهنگ مدیریت پروژه در عمل

با این حال، با این وجود، زمانی که پروژه‌های واقعی شروع می‌شوند، عمل واقعی در پروژه اغلب فاصبه بسیار زیادی (چندین سال‌های نوری) با چارچوب یا رویه‌های نوشته شده دارد.

اغلب، حتی می‌توان فرهنگ مدیریت پروژه را مستقیماً از جایی در بالاترین سطح کسب و کار هدایت شود. این معمولاً زمانی است که دو یا چند نفر از اعضای مدیریت پروژه در حال گفت و گو در خصوص شرایط پروژه و خصوصیت های آن در شرایط رسمی با غیر رسمی هستند.

از نظر عملی، این موضوع اغلب می تواند به این معنا باشد که کارکنان در کسب و کار لزوماً (حتی در اصل) آنچه را که یکی در سازمان معتقد است برای برنامه ریزی و ارائه پروژه های موفق از نظر استراتژیک مهم است، پیروی نمی کنند.

دنیای واقعی پروژه

دیگر کارکنان در پروژه و کسب و کار ممکن است احساس کنند که مدیریت پروژه ها چیزی بیشتر از اجرا یا ریاست جلسات است و مدیریت پروژه ارزش کمی اضافه می کند. و متأسفانه، ممکن است در دنیای تجارت واقی حق با آنها باشد.

بنابراین، اگر این مورد صحیح است، چه کاری می توانیم انجام دهیم؟
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

واحد مستقل مشاوره مدیریت

واحد مستقل خدمات مدیریت ریسک

خدمات مشاوره استراتژی

خدمات مشاوره ساختار سازمانی

خدمات مشاوره مدیریت برند

خدمات مشاوره مدیریت محصول

خدمات مشاوره مدل کسب و کار

کارآفرینی به عنوان نیاز روز

واحد مستقل مشاوره مدیریت

شرح مختصر: توسعه فرهنگ مدیریت پروژه و فرهنگ سازمانی، ارزش ها و عاداتی است که توسط سازمان، مدیران و کارکنان ترویج می شود و برای کسب و کار و مدیریت پروژه مهم و یا حتی حیاتی است.

Keywords: توسعه فرهنگ مدیریت پروژه ، فرهنگ مدیریت پروژه ، مدیریت پروژه ، ارزش های سازمانی ، فرهنگ سازمانی