Select Page

تملک، خرید و ادغام موفق؛ چگونه در M&A پیروز باشیم؟

با توجه به بازار عظیم و  پر ارزش تملک، خرید و ادغام شرکت ها و سازمان ها در معاملات امروز، بسیار ضروری است که بدانیم چه عواملی برای تملک، خرید و ادغام موفق دو شرکت یا سازمان مختلف کارایی دارد و چه عواملی کارایی آنچان ندارد.

 

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مدیران اجرایی در مورد تملک، خرید و ادغام موفق مرتکب می شوند، این است که به صورت سطحی به بیانیه های استراتژیک شرکت هدف و مخصوصا بیانیه ماموریت آن توجه می کنند.

 

متاسفانه، در این توجه سطحی، مدیران اجرایی تصور می کنند که تطابق بیانیه ها کفایت می کند و بنابراین فرهنگ دوشرکت یا سازمان تطابق و همراستایی زیادی دارد.

 

شرکت ها ترکیب می شوند تا مزیت رقابتی ایجاد کنند.

پژوهش ها و تحقیقات ما نشان داده است، زمانی که تملک، خرید و ادغام با شکست مواجه می شود، دلیل اصلی آن این است که سازمان ها در غالب مواردی مانند: فرهنگ سازمانی و موضوعات سرمایه های انسانی، غفلت و یا چشم پوشی می کنند.

 

در واقع، شرکت ها و سازمان ها در این شرایط، به یکپارچه سازی این موضوعات نرم در فرآیند یکپارچه سازی سخت، توجه اندکی دارند.

 

با توجه به پژوهش انجام شده بین سال های 2010 تا 2017 و پاسخ مدیران اجرایی ، بیش از 50 درصد شرکت ها، زمانی که قصد ورود به تملک، خرید و ادغام را دارند، به صورت موثر، فرهنگ خود را مدیریت نمی کنند و به اهداف سینرژیک خود دست نخواهند یافت.

 

از آنجایی که با توجه به گزارش های Statistica،  ارزش عظیم تملک؛ خرید و ادغام، تنها در سال 2017، حدود 5 ترلیون دلار بوده است، بسیار ضروری است که بدانیم چه عواملی برای تملک، خرید و ادغام موفق دو شرکت یا سازمان مختلف، کارایی دارد و چه عواملی کارایی ندارد.

 

چرا موضوع تملک، خرید و ادغام مهم است؟

اکثر شرکت ها هم به روش های ارگانیک و هم به روش های غیر ارگانیک برای دستیابی به نتایج بهتر در صنعت یا خارج از صنعت، نیاز دارند.

تحقیقات و پژوهش های ما نشان می دهد که تقریبا 60 درصد شرکت های موفق، گزینه تملک، خرید و ادغام را در استراتژی های توسعه خود در نظر می گیرند.

این شرکت ها درآمد خود را نسبت به نرخ رشد بخش صنعتی خود افزایش مشهود می دهند و از عقب ماندگی رقبا، به صورت دوگانه سود و منفعت می برند.

 

شرکت های پیروز در M&A، چگونه رویکردی مناسب را برای توافق در نظر می گیرند؟

برای تحقق بخشیدن به پتانسیل کامل موجود، شرکت های با عملکرد مناسب،  برای به دست آوردن سینرژی30  تا 100 درصدی، چیزی بیشتر از پیش بینی ها  در موارد مختلف کسب و کار یا مدل های پشتکاری، تلاش می کنند.

 

مجریان برتر با هوشیاری و شناخت ریسک بالای این قراردادها، به توافقات بزرگ می رسند .

 

مدیران این شرکت های با عملکرد مناسب، متوجه شده اند که برای ارزش آفرینی در شرکت به افزایش درآمد و بهره وری سرمایه ای نیاز دارند و تنها با سینرژی کردن هزینه ها از طریق M&A نمی توان ارزش آفرینی کرد.

 

شرکت های با عملکرد مناسب، با احتیاط به معاملات بزرگ، برخورد می‌کنند و تشخیص می‌دهند که آن ها خطرناک هستند؛ و می دانند که معمولاً برای موفقیت نیاز به تغییر دارند و این تغییر معمولا 3 تا 5 سال طول می‌کشد تا سرمایه و درآمد، هم افزایی شود.

 

رویکرد برنامه ریزی شده، ممکن است به صورت سخاوتمندانه منجر به ایجاد ارزش شود و در مجموع، بازگشت سرمایه بیشتر و حتی اضافه تری برای سرمایه گذاران به ارمغان بیاورد.

 

چگونه شرکت های پیروز در تملک، خرید و ادغام می توانند یکپارچگی خود را حفظ کنند.

مدیران شرکت های با عملکرد مناسب،  متوجه شده اند که عوامل متعددی برای ایجاد یکپارچگی موفق وجود دارد و این عوامل در طول زمان در حال تغییر است؛ بنابراین آن ها متناسب با رویکرد یکپارچگی موجود، ابزار مناسب را انتخاب می کنند.

 

ابزارهای مناسب برای یکپارچگی در تملک، خرید و ادغام موفق

  • سرعت
  • فرهنگ
  • متناسب سازی

 

سرعت

یکپارچگی و ادغام حدودا بین 24 الی 36 ماه با حداقل فعالیت قبل از نهایی کردن معامله، طول می کشد؛ و می توان همراه با برنامه ریزی مناسب با سرعت بیشتری این کار را تا پیش از نهایی کردن معامله انجام داد.

 

فرهنگ

تا پیش از یکپارچگی و ادغام، غالبا توجه کمتری به آن می شود.

در حال حاضر، مدیران شرکت های موفق، نقش حیاتی، ضروری و ویژه فرهنگ را دریافته اند و می دانند که  عدم تناسب و همسویی فرهنگی و سازمانی عوامل مهم بیشتر یکپارچگی و ادغام های ناموفق می باشد.

 

بنابراین، مدیران این شرکت ها با اتخاذ رویکرد کمی و علمی عارضه یابی سازمانی انجام می دهند و ناسازگاری های فرهنگی را پیش از خارج شدن از ریل موفقیت در یکپارچگی و ادغام شناسایی می کنند.

 

این مدیران پس از انجام عارضه یابی سازمانی، در مواقعی که واقعا نیاز باشد، اقدامات عملیاتی برای همسویی بیشتر طرح ریزی می کنند.

متناسب سازی

شرکت‌ها از فرآیندها و دستورالعمل های  یکسانی برای هر یکپارچگی و ادغام استفاده می‌کردند. اما امروزه، شرکت های موفق متناسب با هر تملک، خرید و ادغام (M&A)، یکپارچی مناسب را برنامه ریزی و طرح ریزی می کنند.

و یادگیری این موضوع به آسانی به دست نیامده است.

 

با افزایش انواع معاملات، شرکت ها وارد قلمرویی ناآشنا می شوند. معاملات خریداران از قابلیت های اصلی خود دور می شود و یکپارچگی و ادغام را دشوارتر می کند.

 

شرکت های خریدار باید از منابع جدید ارزش استفاده کنند و استعدادهای جدید و اغلب فرهنگ متفاوتی را در خود ادغام کنند. در این شرایط، شرکت هدف – نه خریدار – ممکن است بسیاری از پاسخ‌های یکپارچه‌سازی را داشته باشد.

 

باید بدانیم که این چالش ها مستلزم تطبیق فرآیندهای یکپارچه سازی و دستورالعمل های مناسب برای موقعیت های خاص است.

 

 

 

واحد مستقل خدمات مدیریت ارزیابی و ارزش گذاری

 

واحد مستقل خدمات مدیریت عارضه یابی و توسعه

 

واحد مستقل خدمات مدیریت استراتژی

 

خدمات مشاوره استراتژی

 

خدمات مشاوره خرید، فروش و ادغام (M&A)

 

آسیب شناسی به عنوان نیاز روز

 

 

شرح مختصر:

تملک، خرید و ادغام با توجه به بازار عظیم و  پر ارزش آن برای شرکت ها و سازمان ها در معاملات امروز، بسیار ضروری است که بدانیم چه عواملی برای تملک، خرید و ادغام موفق دو شرکت یا سازمان مختلف کارایی دارد و چه عواملی کارایی آنچان ندارد.

 

نویسندگان:

Oliver Engert, Emily O’Loughlin

منبع: Mckinsey

ترجمه: BusinessTK

 

Keywords:

تملک، خرید و ادغام

تملک، خرید و ادغام موفق

ادغام و یکپارچگی

 

آگاهی در استاندارد IATF - businesstk.com

آگاهی در استاندارد IATF

آگاهی در استاندارد IATF استاندارد IATF 16949 ویرایش 2016 – (IATF 16949:2016) امروزه در شرکت ها و کسب و کارها، با توجه به نیاز...
پیشنهاد افزایش سرمایه رینگ سازی مشهد مرداد 1402 - BusinessTK.com

پیشنهاد افزایش سرمایه رینگ سازی مشهد مرداد 1402

پیشنهاد افزایش سرمایه رینگ سازی مشهد مرداد 1402 پیشنهاد افزایش سرمایه رینگ سازی مشهد  شرکت رینگ سازی مشهد با نماد: خرینگ...
نمایشگاه انرژی و تولید برق بنگلادش -آذر 1402 POWER BANGLADESH - businesstk.com

نمایشگاه انرژی و تولید برق بنگلادش -آذر 1402

نمایشگاه انرژی و تولید برق بنگلادش -آذر 1402 POWER BANGLADESH نمایشگاه انرژی و تولید برق بنگلادش 2023 POWER BANGLADESH نمایشگاه...
نمایشگاه ابررساناهای کاربردی ایتالیا 2023 EUCAS - businesstk.com

نمایشگاه ابررساناهای کاربردی ایتالیا 2023 EUCAS

نمایشگاه ابررساناهای کاربردی ایتالیا 2023 EUCAS نمایشگاه ابررساناهای کاربردی EUCAS بلونیا ایتالیا 2023 نمایشگاه ابررساناهای...
[instagram-feed captionlinks=true]