Select Page

بازاریابی حرفه ای پسا کرونا و تحقیقات بازار مناسب

در دروان پسا کرونا شرکت ها از تست های مکرر و ساده برای پاسخ به سوالات مهم بازاریابی استفاده می کنند.

کرونا و تغییرات بازار

در هفته اول همه گیری کرونا و بعد از اعلام رسمی آن، مردم شهر سیاتل حدود 30 درصد مواد غذایی بیشتری خرید کردند و این موضوع جهشی بی سابقه در این صنعت بود. دو هفته بعد، حجم خرید مواد غذایی 40 درصد افزایش داشت و پس از 60 درصد دیگر به حجم خرید کل کشور اضافه شد.

تغییرات مدل های تحقیقات بازار

مدل های و روش های بازاریابی حرفه ای در صنایع و دسته های مختلف که متخصصان بازاریابی طراحی کرده بودند و از آن ها به خوبی استفاده می کردند در اثر اتفاقات غیرعادی دوران بیماری کرونا، از بین رفتند.
تقریبا تمامی دسته ها و روش های تبلیغات همچون رویدادهای ورزشی و رویداد های زنده متوقف شدند. کمپین های تبلیغاتی و پیام های مرتبط با آن ها که تا چند ماه پیش کاملا مناسب بود، با طراحی مجدد ارائ شدند تا متناسب با دنیای جدید فاصله گذاری اجتماعی باشند.


با توجه به این موارد، طبیعتا نیاز مشتریان نیز تغییر یافته بود بدون هیچ دلیلی همه مدیران می دانستند که مشتریان به این تغییر رفتار ادامه خواهند داد.

شرایط کرونا و پسا کرونا

بخش بندی دقیق مشتریان دگرگون شده بود و برای اکثر سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها، سه موضع مهم به وجو آمده بود که عبارت بودند از:
– افراد دورکار
– کارمندان حضوری
– افراد بی کار


کسی نمی دانست که همه گیری کرونا چه زمانی تمام می شود اما همه مدیران مطمئن بودند که در طول این مسیر باید به نحو مطلوب و مناسب پاسخگوی مشتریان باشند.

بازاریابی حرفه ای پسا کرونا و تحقیقات بازار مناسب

بازاریابی حرفه ای پسا کرونا و تحقیقات بازار مناسب

بازاریابی حرفه ای پسا کرونا

برای پاسخگویی بهتر و مناسب تر، مدیران بازاربابی برای تحقیات بازار و آزمون های سنجش مشتریان مکرر بر روی سوالات اصلی و مهم تمرکز می نمودند تا اقدامات فوری طرح ریزی کنند.


این اقدامات فوری این قابلیت را به شرکت قابلیتی ویژه و مخصوص می داد تا خدمات بهتری با توجه به تغییرات مکرر آتی در اختیار مشتریان قرار دهند .


شرکت های پیشرو، این اقدامات را در سریع ترین زمان ممکن برای این تغییر بزرگ راه اندازی کردند.


به عنوان مثال یک شرکت جهانی مواد و محصولات مصرفی، تصمیم گرفت تا منابع مصرفی تبلیغات خود در رویدادهای ورزشی را لغو کند و برای ایجاد پیام های تبلیغاتی جدید، این منابع را در کانال های دیجیتال هزینه کند و آزمون هایی گسترده جهت اطمینان از صحت کارکرد تخصیص این منابع انجام دهد.


تبلیغات تشویق مخاطبان به صرف غذا در رستوران ها و کافه ها، تعامل مشتریان با هم در قالب گروه دوستان و خانواده کنار گذاشته شدند و به جای آن ها بیشتر بر تبلیغ خود محصول تاکید می شد.


در پاسخ به تغییر توجه مخاطبان به رسانه ها، رفتار مشتریان و چشم انداز رسانه ای موجود، این شرکت بخش زیادی از بودجه تبلیغات خود را صرف کانال های دیجیتال نمود.


این تغییر بزرگ در خصوص راه های تبلیغاتی و بازاریابی موجب شد تا مدیریت بازاریابی حرفه ای به دلیل تغییر رفتار مشتریان، همه چیز از جمله پیام ها به مشتریان تا ترکیب رسانه ها برای تبلیغات مورد آزمون و آزمایش قرار دهند.


خیلی از این تست های تحقیقات بازار بر روی بهینه سازی بازاریابی در زمان مناسب تمرکز کرده بودند اما مدیران بازاریابی حرفه ای این فعالیت ها را برای برنامه ریزی های آینده انجام می دادند.


این مدیران می دانستند که ضرورتا، همه شرکت های موفق باید فعالیت های خود را مجددا و با توجه به شرایط غیر قابل پیش بینی دنیای جدید راه انداز ی کنند.

فرصت مناسب برای راه اندازی بازاریابی حرفه ای

بنابراین برای شرکت هایی که تا کنون تحقیقات بازاریابی و تست های آن را انجام نداده بودند، فرصتی مناسب ایجاد شده بود تا با تحقیات بازاریابی ساده شروع کنند؛ سپس مدل عملیاتی و فرهنگ این تحقیقات را در طول زمانی که پیچیدگی زیاد می شود و اقتصاد تمایل به ایجاد تعادل است، برای آن ایجاد کنند.


این اقدام راهی برای خروج از رکود برای بازاریابی حرفه ای در دوران پسا کرونا برای شرکت های مختلف بود.


در این محیط متلاطم، تحقیقات بازاریابی، آزمون ها و تست های مربوط به آن 3 اصل مهم را شکل می دهند که عبارتند از:


– داده های گذشته را دور بریزید (زیرا رفتار مشتریان و اولویت های آن ها به کلی تغییر کرده است)
– تست های تحقیقات بازار و و آزمون های آن را سریع و متعدد انجام دهید.
– در نظر داشته باشید که ممکن است به مدت طولانی در حالت آزمون و تحقیقات بازار باشید.

اطلاعات و داده های گذشته

مدل های آمیخته گذشته در این دوران قالبا پاسخ اشتباه ارائه می دهند زیرا بر اساس واریانس های سابق انجام می شدند که دیگر در صنعت ها وجود ندارند.


تحقیقات بازایابی جدید و تست های سریع مربوط به آن به مدیران بازایابی حرفه ای کمک می کند که محصول و خدمات مورد نیاز مشتریان را به آن ها عرضه کنند.


با این اقدام موثر، می توان بهترین راه را برای تعامل با مشتریان هدف برای ارائه ارزش های موثر برای کمک کردن به آن ها انتخاب کرد.

تحقیقات بازار سریع و مکرر

وضعیت کنونی در حرفه بازایابی تقریبا سابقه نداشته است و بسیار ضروری است که به روشی بازاریابی انجام شود که نیازهای امروز مشتریان در کانال های مناسب برطرف شود.


اصول بازاریابی حرفه ای به دلیل چابک بودن ایجاد آزمون های مکرر، با تمرکز بر روی تحقیقات بازاریابی فوری را ممکن می سازد و پیچیدگی آن را صورت چشمگیری کاهش می دهد.

طولانی شدن شرایط فعلی

بسیار مشکل است که پیش بینی کنیم که چه زمانی رفتار مشتریان و نیازهای آن ها به حالت عادی باز می گردد و یا اینکه این حالت نرمال جدید چگونه خواهد بود.


بنابراین افزایش تحقیقات بازاریابی و تست ها، آینده هر صنعت را قابل پیش بینی تر خواهد کرد.


در حالی که همه چیز ناپایدار است، به آزمایش‌های ساده و سریع پایبند باشید، اما وقتی حالت پایدارتری ایجاد شد، تکنیک‌های آزمایشی پیچیده‌تر مانند تست های موثر چند متغیره و دیگر تست ها را دوباره وارد وارد برنامه تحقیقات بازار و جعبه ابزار بازاریابی خواهیم کرد.


حتی اگر شرایط به حالت کاملا پایدار بازگردند، تحقیقات بازاریابی و تست های فوری برای همگام بودن با نیازهای مشتریان بسیار موثر خواهد بود.

نکته مهم برای بازاریابی حرفه ای

مدیران بازاریابی حرفه ای باید توجه داشته باشند که حتی بهترین تست ها و آزمون های تحقیقات بازار در صورتی که هیچ اقدام موثری در خصوص نتایج آن ها انجام نشود، بی فایده خواهند بود.


با وجود این تغییرات سریع و گستره در تمامی صنعت ها و مسائل بازایابی، به کار گیری نتایج تحقیقات بازار در اسرع زمان امری ضروری و حیاتی خواهد بود.


بنابراین بینش های ایجاد شده در تحقیقات بازار را هر جا که می توانید به کار بگیرید.
به عنوان مثال اگر پستی در صفحات اجتماعی پر بازدید باشد، ممکن است پیام آن پست یا رویکرد آن بر روی وب سایت یا سفارش های آتی شما تاثیر بگذارد.


و در نتیجه باید گفت که با این تغییرات سریع در جهان، مدیریت بازاریابی حرفه ای، تحقیقات بازاریابی سریع و اقدامات سریع مورد نیاز را متقابلا انجام می دهند.


شما چگونه در دوران کرونا و پسا کرونا نیازهای مشتریان را شناسایی می کنید؟

واحد مستقل مشاوره مدیریت

واحد مستقل خدمات مدیریت عارضه یابی و توسعه

خدمات مشاوره بازاریابی

خدمات مشاوره برنامه ریزی فروش

خدمات مشاوره قیمت گذاری

خدمات مشاوره مدیریت برند

خدمات مشاوره مدل کسب و کار

پسا کرونا به عنوان نیاز روز

واحد مستقل مشاوره مدیریت

شرح مختصر: بازاریابی حرفه ای در پسا کرونا و تغییررات گسترده امروز در تمامی صنایع، سرعت عمل را به امری بسیار ضروری تبدیل کرده است. به همین دلیل مدیران بازاریابی باید در عین حال که بر روی مسائل بزرگ متمرکز هستند تحقیقات بازاریابی و آزمون های های مرتبط را سریع و کوچک تر انجام دهند. آن ها باید با توجه به یافته های تحقیات بازار و دانش ایجاد شده، اقدامات فوری مناسب را برنامه ریزی کنند.
تحقیقات بازار و آزمون های مرتبط با آن به شرکت ها کمک می کنند تا بازارهای مناسب تری را در دوره پاندمی پسا کرونا هدف قرار دهند و مهارت های با ارزشی را برای زمان بازیابی و ریکاوری در پسا کرونا به دست آورند.

نویسندگان: Richard Lichtenstein ، Eric Almquist ، Zak Prauer
منبع: Bain
مترجم: BusinessTK

Keywords:
بازاریابی حرفه ای
تحقیقات بازار
پسا کرونا
بازاریابی حرفه ای پسا کرونا